Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1757177, author = {Smolík, Filip and Bytešníková, Ilona}, article_location = {Praha}, article_number = {8}, keywords = {Developmental language disorder; Language development; Late language emergence; Screening;}, language = {cze}, issn = {0069-2328}, journal = {Česko-slovenská pediatrie}, title = {Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS}, url = {https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2020-8-3/screening-poruch-jazykoveho-vyvoje-v-ranem-veku-prehled-a-predstaveni-dotazniku-sdds-126065}, volume = {75}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1757177 AU - Smolík, Filip - Bytešníková, Ilona PY - 2020 TI - Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS JF - Česko-slovenská pediatrie VL - 75 IS - 8 SP - 484-489 EP - 484-489 PB - ČLS JEP SN - 00692328 KW - Developmental language disorder KW - Language development KW - Late language emergence KW - Screening; UR - https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2020-8-3/screening-poruch-jazykoveho-vyvoje-v-ranem-veku-prehled-a-predstaveni-dotazniku-sdds-126065 N2 - Tato práce poskytuje informativní přehled problematiky časné identifikace poruch jazykového vývoje a představuje dostupné možnosti pro ranou diagnostiku jazykového vývoje v češtině. Vývoj jazyka je předpokladem klíčových sociálních a kognitivních kompetencí a jeho poruchy tak představují významné riziko. Opožděný jazykový vývoj v raném věku znamená výrazně zvýšené riziko, že dítě bude později trpět vývojovou dysfázií. Některé děti později své opoždění doženou a jejich jazykové schopnosti jsou v rámci širší normy, ale i u nich nalézáme slabší výkony oproti dětem, u nichž v raných stadiích nedošlo k žádnému opoždění. Je tedy žádoucí, aby v praxi byly odchylky a zaostávání jazykového vývoje identifikovány co nejdříve. K tomuto účelu se v praxi zejména hodí nástroje založené na dotazování rodičů, kteří mají na rozdíl od pediatrů a dalších zdravotníků průběžný kontakt s dítětem a mohou se tak opřít o jeho znalost, která nezávisí na momentálních faktorech jako stydlivost, stres nebo zdravotní stav. Práce pak krátce představuje originální metodu Stručný dotazník dětského slovníku 16–42, která dovoluje orientačně posoudit vývoj slovní zásoby u dětí ve věkovém rozmezí 16–42 měsíců a použít tyto údaje k rozhodnutí, zda dítě by mělo být podrobněji vyšetřeno logopedem a případně dalšími specialisty. ER -
SMOLÍK, Filip a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS. \textit{Česko-slovenská pediatrie}. Praha: ČLS JEP, 2020, roč.~75, č.~8, s.~484-489. ISSN~0069-2328.
|