2021
Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů
NAVRÁTILOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů
Název anglicky
Together, yet still separately: Differentiated instruction in lower secondary school
Autoři
NAVRÁTILOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Munipress, 2021, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
trvalá diferenciace;částečná diferenciace;diferencovaná výuka;rovné vzdělávací příležitosti;individuální rozhovory;druhý stupeň základní školy
Klíčová slova anglicky
tracking;intra class ability grouping;differentiated instruction;equal learning opportunities;interviews;ower secondary school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 8. 2024 02:04, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Studie analyzuje současnou situaci částečné diferenciace (rozdělování žáků v určitých předmětech, na část vyučování) na druhém stupni ZŠ. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s vedením škol a individuálních rozhovorů s učiteli, kteří mají přímou zkušenost s výukou v diferencovaných skupinách. Z výsledků vyplývá, že žáci jsou rozdělováni do dvou homogenizovaných skupin dle předem daného kritéria - výkonu. Učitelé využívají částečně odděleného vzdělávání k tomu, aby mohli snáze diferencovat výuku, a to podle obsahu učební látky, tempa učení, ale také podle očekávaných schopností žáků v daných skupinách. Data dále ukázala, že se učitelé a vedení školy v určitých tématech týkajících se realizace částečně diferencované výuky na jejich školách rozcházejí.
Anglicky
classes) in lower secondary schools. The data were gained from interviews with the school headmasters and the teacher, who have direct experience with differentiated instruction. The results show that pupils are allocated into two homogeneous groups according to predetermined criterion – the criterion of output. Teachers use intra class ability grouping to adapt their instruction to the easily diverse learning needs of students in their classrooms. The teachers modify their instruction with respect to learning content, learning time and their expectation about the abilities of the pupils in the selected groups. The data further shows that teachers and school headmasters differ in their opinion about certain topics concerning differentiated classroom.
Návaznosti
MUNI/A/1047/2019, interní kód MU |
|