J 2021

Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů

NAVRÁTILOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Spolu, a přece odděleně: podoba částečně diferencovaného vzdělávání na druhém stupni ZŠ optikou učitelů

Název anglicky

Together, yet still separately: Differentiated instruction in lower secondary school

Autoři

NAVRÁTILOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Munipress, 2021, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

trvalá diferenciace;částečná diferenciace;diferencovaná výuka;rovné vzdělávací příležitosti;individuální rozhovory;druhý stupeň základní školy

Klíčová slova anglicky

tracking;intra class ability grouping;differentiated instruction;equal learning opportunities;interviews;ower secondary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 8. 2024 02:04, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie analyzuje současnou situaci částečné diferenciace (rozdělování žáků v určitých předmětech, na část vyučování) na druhém stupni ZŠ. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s vedením škol a individuálních rozhovorů s učiteli, kteří mají přímou zkušenost s výukou v diferencovaných skupinách. Z výsledků vyplývá, že žáci jsou rozdělováni do dvou homogenizovaných skupin dle předem daného kritéria - výkonu. Učitelé využívají částečně odděleného vzdělávání k tomu, aby mohli snáze diferencovat výuku, a to podle obsahu učební látky, tempa učení, ale také podle očekávaných schopností žáků v daných skupinách. Data dále ukázala, že se učitelé a vedení školy v určitých tématech týkajících se realizace částečně diferencované výuky na jejich školách rozcházejí.

Anglicky

classes) in lower secondary schools. The data were gained from interviews with the school headmasters and the teacher, who have direct experience with differentiated instruction. The results show that pupils are allocated into two homogeneous groups according to predetermined criterion – the criterion of output. Teachers use intra class ability grouping to adapt their instruction to the easily diverse learning needs of students in their classrooms. The teachers modify their instruction with respect to learning content, learning time and their expectation about the abilities of the pupils in the selected groups. The data further shows that teachers and school headmasters differ in their opinion about certain topics concerning differentiated classroom.

Návaznosti

MUNI/A/1047/2019, interní kód MU
Název: Učení v různých kontextech
Investor: Masarykova univerzita, Učení v různých kontextech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty