BERÁNEK, Jaroslav. Aditivní problémy teorie čísel ve škoské matematice. In EME 2021 Proceedings: Aktuální výzvy primárního vzdělávání matematice v 21. století. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aditivní problémy teorie čísel ve škoské matematice
Název anglicky Additive problems of number theory in teaching of mathematics
Autoři BERÁNEK, Jaroslav.
Vydání EME 2021 Proceedings: Aktuální výzvy primárního vzdělávání matematice v 21. století, 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel, Goldbachova hypotéza
Klíčová slova anglicky Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers, Goldbach's conjecture
Změnil Změnil: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Změněno: 24. 4. 2021 16:32.
Anotace
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na 1. stupni základní školy a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů na 1. stupni ZŠ.V příspěvku je naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedeny jsou rovněž zajímavé teoretické problémy, jako např. kombinatorická teorie rozkladů konečných množin, Goldbachova hypotéza a prvočíselná dvojčata. Uvedené problémy mohou být využity při výuce budoucích učitelů matematiky na základní škole jako náměty k rozvíjení jejich zájmu o matematiku, případně k jejich motivaci k dalšímu studiu matematiky.
Anotace anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of primary school teaching in connection with improvement of university education of future primary school teachers. In the article there are included examples and indicated solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers including analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Among others, there are also given some theoretical problems, like combinatorial theory of finite sets partition, Goldbach´s hypothesis and twin primes. Such problems could be used while teaching future elementary school mathematics teachers as a tool for deepening their interest in mathematics and their further motivation.
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 11:51