KLÍMOVÁ, Květoslava and Jitka ZÍTKOVÁ. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. (The Education of Pupils with Special Needs in Czech Language and Literature: Focusing on students with specific learning disablities and health disadvantage). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 410 pp. ISBN 978-80-210-9834-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním.
Name (in English) The Education of Pupils with Special Needs in Czech Language and Literature: Focusing on students with specific learning disablities and health disadvantage
Authors KLÍMOVÁ, Květoslava (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jitka ZÍTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 410 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00129906
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9834-3
Keywords (in Czech) český jazyk; slohová a komunikační výchova; literární výchova; žáci se specifickými poruchami učení; žáci se zdravotním znevýhodněním; výukové lekce; inkluzivní třída
Keywords in English Czech language; stylistic and communicative education; literary education; pupils with specific learning difficulties; pupils with health disability; training lectures; inclusive group
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 29/2/2024 13:00.
Abstract
Cílem publikace je podpora inkluzivního vzdělávání na 1. stupni ZŠ, volba vhodných metod a strategií při výuce českého jazyka a literatury. Zpracována je problematika dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Dílčí pozornost je věnována Aspergerovu syndromu. Stěžejní část textu tvoří výukové lekce všech tří složek českého jazyka (jazyková, slohová a komunikační, literární). Důraz je kladen na takové postupy, jejichž prostřednictvím by mělo docházet k dosažení edukačních cílů a zároveň k odpovídající interakci mezi účastníky pedagogického procesu, k podpoře samostatnosti a tvořivosti. Aktivity rozvíjejí klíčové kompetence, umožňují předmětové přesahy i uplatnění v rámci průřezových témat.
Abstract (in English)
The aim of the text is supporting the inclusive education at the first stage of elementary school, a choice of suitable methods and strategies during the lessons of Czech language and literature. It deals with the topic of dyslexia, dysgraphia and dysorthography. The partial part is focused on Asperger syndrome. The main part of the text is consisted of the training lectures of all three parts of the Czech language. The text emphasizes the approaches in terms of which the educational goals are achieved together with the appropriate interaction between the participants of the educational process, the support of independence and creativity. The work describes activities focusing on the development of the key competences and accessing the subject overlap and application in terms of the cross-curricular topics.
Links
CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004872, interní kód MUName: Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Acronym: Kvalita v inkluzi žáků se SVP)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Quality Inclusive Education of Learners with Special Educational Needs in Primary and Secondary Schools, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 21/7/2024 16:24