EJOVA, Anastasia, Jan KRÁTKÝ, Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Radek KUNDT, Jakub CIGÁN, Silvie KOTHEROVÁ, Joseph BULBULIA a Russel David GRAY. The awe-prosociality relationship : evidence for the role of context. Religion Brain & Behavior. Taylor & Francis, 2021, roč. 11, č. 3, s. 294-311. ISSN 2153-599X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/2153599X.2021.1940254.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The awe-prosociality relationship : evidence for the role of context
Autoři EJOVA, Anastasia (36 Austrálie), Jan KRÁTKÝ (203 Česká republika, domácí), Eva KUNDTOVÁ KLOCOVÁ (203 Česká republika, domácí), Radek KUNDT (203 Česká republika, garant, domácí), Jakub CIGÁN (203 Česká republika, domácí), Silvie KOTHEROVÁ (203 Česká republika), Joseph BULBULIA a Russel David GRAY.
Vydání Religion Brain & Behavior, Taylor & Francis, 2021, 2153-599X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50902 Social sciences, interdisciplinary
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00121833
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/2153599X.2021.1940254
UT WoS 000665658100001
Klíčová slova anglicky Awe; constructed emotion; cooperation; culture; Openness to Experience; small self
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ivona Vrzalová, učo 361753. Změněno: 16. 2. 2022 16:31.
Anotace
People in a state of awe have been found to perceive their needs as small while also expressing intentions to act in a prosocial way, benefitting others at personal cost. However, these findings come largely out of the USA and have focused on intended rather than real prosocial behavior. We propose a contextual model of the awe-prosociality relationship predicated on the constructed theory of emotion, according to which emotion categories and cost–benefit analyses of possible subsequent actions differ across cultures and in line with enduring individual differences. To test the model, we conducted a laboratory study (N = 143) examining whether costly volunteering behavior is higher amid awe in the Czech Republic, a country where social psychological studies have often produced different results compared to the USA. Awe-inspiring and neutral primes were validated in pilot studies (N = 229). As is possible under the contextual model, awe-inspiring primes elicited not more, but less, prosocial behavior, with the relationship being moderated by various facets of Openness to Experience. Individuals higher in the Feelings facet of Openness were also found to be more awe-prone. A call is made for a cross-cultural investigation of the awe-behavior relationship that accounts for complex phylogenetic relationships between cultures.
Návaznosti
MUNI/A/1444/2020, interní kód MUNázev: Evoluční a kognitivní výzkum náboženství (Akronym: EVAKON)
Investor: Masarykova univerzita, Evoluční a kognitivní výzkum náboženství
VytisknoutZobrazeno: 10. 5. 2024 08:55