POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEK. The reform that never happened : The final proposal for education reform before the fall of communism in Czechoslovakia. In The International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 42, 14. –25. 6. 2021, Örebro University, Sweden. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The reform that never happened : The final proposal for education reform before the fall of communism in Czechoslovakia
Název česky Reforma, která se neuskutečnila : Poslední návrh reformy školství před pádem komunismu v Československu
Autoři POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání The International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 42, 14. –25. 6. 2021, Örebro University, Sweden, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Švédsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119025
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel; reforma
Klíčová slova anglicky post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher; reform
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Změněno: 11. 4. 2022 12:52.
Anotace
Based on a study of archive sources, the paper introduces themes, problems, and proposals to emerge from the debate on the problems of the education system at the end of the 1980s in what was still Czechoslovakia. Observing the debates from the final days of the rule of the Communist Party of Czechoslovakia might serve as one starting point for further study and for understanding the post-socialist transformation of primary schools, which the authors of the study are dealing with in the current project Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S).
Anotace česky
Na základě studia archivních pramenů představí příspěvek témata, problémy a návrhy vzešlé z debat o problémech výchovně-vzdělávací soustavy na konci 80. let v tehdejším Československu. Sledování debat z období sklonku vlády KSČ může posloužit jak jedno z východisek k dalšímu studiu a pochopení post-socialistické transformace základních škol, kterou se autoři studie zabývají v aktuálně řešeném projektu Post-socialist Transformation of Czech Primary Schools – Processes, Stories, Dilemmas (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 20-11275S).
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaVNázev: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 09:44