J 2021

Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika

KOPEČNÝ, Petr

Základní údaje

Originální název

Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika

Název česky

Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika

Název anglicky

Cluttering? Barrier or Opportunity! - Case Report

Autoři

KOPEČNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů ČR, 2021, 2570-6179

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00121840

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

cluttering; tumultus sermonis; fluency; tempo; speech and language therapy; structuring

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 2. 2022 10:21, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Příspěvek tematizuje problematiku narušené plynulosti řeči a zprostředkovává přístup k dívce s breptavostí. Tumultus sermonis se jako centrální porucha řeči může dotýkat celé osobnosti člověka i jeho okolí. Breptavost zasahuje komunikační cesty, může se stát bariérou v mezilidské interakci, a zároveň tedy příležitostí pro hledání možností podpory. Text nabízí pojetí logopedické intervence u dívky mladšího školního věku s ohledem na analýzu sémantických, syntaktických i fonetických projevů. Příspěvek ilustruje zacílení terapeutického procesu na oblast respirace, koncentrace pozornosti, strukturování výpovědi i práce s textem. V návaznosti na identifikovatelné obtíže kazuistika zachycuje význam spolupráce s dívkou i její matkou.

Anglicky

The theme of the paper is the issue of fluency disorders, mediating the approach to a girl with cluttering. Cluttering, as a central speech disorder, can affect the entire personality of a person and his/her surroundings. Cluttering affects communication pathways, thus becoming a barrier to interpersonal interaction, and at the same time is an opportunity to explore support possibilities. The text offers the concept of Speech and Language Therapy in a girl of early school age, with regard to the analysis of semantic, syntactic and phonetic expressions. The paper illustrates the focus of the therapeutic process on the area of respiration, concentration of attention, structuring of speech and text work. Following identifiable difficulties, the case report captures the importance of cooperation with the girl and her mother.

Návaznosti

MUNI/A/1332/2019, interní kód MU
Název: Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy
Investor: Masarykova univerzita, Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty