BUDÍNOVÁ, Irena and Tomáš JANÍK. Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study. Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education. Maribor: University of Maribor Press, 2021, vol. 14, No 2, p. 125-148. ISSN 1855-4431. Available from: https://dx.doi.org/10.18690/rei.14.2.125-148.2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.
Name in Czech Děti se sníženou kognitivní efektivitou a sčítání přirozených čísel v oboru do 20. Případová studie.
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, Maribor, University of Maribor Press, 2021, 1855-4431.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovenia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00119052
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.18690/rei.14.2.125-148.2021
Keywords (in Czech) výuka sčítání; děti se učebními obtížemi v matematice; kognitivní efektivita; přirozená čísla; aditivní triáda; případová studie
Keywords in English learning addition; pupils with learning difficulties in mathematics; cognitive efficiency; natural numbers; additive triad; case study
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 3/2/2022 11:17.
Abstract
The study deals with teaching and learning the addition of natural numbers up to 20 in the first two years of primary school. The first part presents the theoretical background for addition of natural numbers, the procedural and conceptual approach to addition, and the theory of the additive triad. The causes of the difficulties some children have with the field of the addition of natural numbers are outlined, and the issue of reduced cognitive efficiency is briefly introduced as one of the causes. The second part of the study presents a case study of a girl (7 years old) who experienced difficulty in learning addition. The approaches to and results of remedial tutoring completed by the girl are described. In the discussion, the issue of the addition of natural numbers is incorporated into a broader pedagogical context.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá problematikou výuky sčítání přirozených čísel s přechodem přes základ 10 v prvních dvou letech školní docházky. V první části textu je představen teoretický základ sčítání přirozených čísel, procedurální a konceptuální pojetí operace sčítání, teorie aditivní triády. Jsou nastíněny příčiny obtíží některých dětí s učivem sčítání přirozených čísel. Stručně je načrtnuta problematika snížené kognitivní efektivity jako jedna z příčin problémů s pochopením a osvojením si sčítání. Druhá část je věnována případové studii, která byla provedena se žákyní 2. ročníku, která měla potíže při učení se sčítání. Jsou představeny přístupy a výsledky doučování, které dívka absolvovala. V závěrečné diskusi je problematika začleněna do širších pedagogických souvislostí.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 22/7/2024 01:23