Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1782301, author = {Pančocha, Karel and Chrapková, Kateřina}, booktitle = {28. konference Duševní zdraví mládeže}, keywords = {Early intensive behavior intervention; applied behavior analysis; autism spectrum disorder; case study}, language = {cze}, title = {Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra}, url = {https://konferencedzm.cz}, year = {2021} }
TY - CONF ID - 1782301 AU - Pančocha, Karel - Chrapková, Kateřina PY - 2021 TI - Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra KW - Early intensive behavior intervention KW - applied behavior analysis KW - autism spectrum disorder KW - case study UR - https://konferencedzm.cz N2 - Mezi doporučené postupy psychiatrické péče Psychiatrické společnosti ČLS JEP u autismu patří intervence založené na aplikované behaviorální analýze (ABA) (1). Komprehenzivní behaviorální programy mohou zmírnit jádrové́ symptomy autismu, a tím zlepšit kvalitu života pacienta a celé jeho rodiny (2). Laická veřejnost i někteří odborníci vnímají ABA jako „jednu z metod“ terapie autismu. Jak ovšem uvádí např. Keenan a Dillenburger (3), jedná se o tzv. „kategorizační chybu“ (category mistake) k níž dochází, když se s předmětem či pojmem patřícím do jedné kategorie zachází tak, jako by patřil do kategorie jiného typu (4). Aplikovaná behaviorální analýza je ve skutečnosti samostatnou vědní disciplínou, ze které vychází řada programů, metod a technik, které jsou prakticky využitelné v mnoha oblastech lidské činnosti, mimo jiné při intervencích u PAS. Aplikovanou behaviorální analýzu proto nelze zařadit mezi dílčí edukační nebo intervenční programy, jako je např. TEACCH program nebo Early Start Denver Model. Současná aplikovaná behaviorální analýza přináší do praxe desítky na důkazech založených postupů pro tvorbu nových dovedností a systematickou redukci problémového chování u dětí s neurovývojovými poruchami. Klíčovou roli v intervenci hrají věk dítěte při zahájení intervence, celková časová dotace, intenzivní spolupráce a zapojení rodiny dítěte, integrita postupů a odbornost personálu. Dostupnost profesionálních behaviorálně analytických služeb je však v České republice aktuálně velice omezená a počet osob indikovatelných k intervenci mnohonásobně převyšuje možnosti odborníků (5). Tento příspěvek přináší základní informace o aplikované behaviorální analýze jako vědní disciplíně, možnostech využití ABA programů při behaviorálních intervencích u dětí s PAS a zaměřuje se specificky na možnosti podpory rozvoje komunikace – verbálního chování a sociálních dovedností. Představena bude video kazuistika dítěte, kterému je poskytována komplexní raná intenzivní behaviorální intervence (EIBI) vedená behaviorálním analytikem – nelékařským zdravotnickým pracovníkem. ER -
PANČOCHA, Karel and Kateřina CHRAPKOVÁ. Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra (Using applied behavior analysis intervention in children with autism spectrum disorder). In \textit{28. konference Duševní zdraví mládeže}. 2021.
|