KROUPA, Jiří. Tektonika a stereotomnost v Brněnské škole dějin umění. Online. In Materiál a materialita v architektuře (v rámci Brněnské školy dějin umění), Brno, 3.-4. 6. 2021. 2021, [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tektonika a stereotomnost v Brněnské škole dějin umění
Název anglicky Tectonics and stereotomy in the Brno School of Art History
Autoři KROUPA, Jiří
Vydání Materiál a materialita v architektuře (v rámci Brněnské školy dějin umění), Brno, 3.-4. 6. 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Brněnská škola dějin umění; materiál; stereotomie
Klíčová slova anglicky Brno School of Art History; materiality; stereotomy
Změnil Změnil: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Změněno: 30. 7. 2021 11:03.
Anotace
Václav Richter a jeho nástupce Zdeněk Kudělka (1926-2000) používali termíny tektonika a stereotomie při studiu baroka a moderní architektury v míře, která v českých dějinách umění nebyla obvyklá. Tento způsob myšlení lze tedy označit za určitý specifický přínos brněnské školy k teorii a dějinám architektury. Žádný z nich však neprovedl na toto téma zásadní teoretickou studii. Cílem přednášky je pomocí jednotlivých příkladů ukázat, jak byly tyto termíny v Brně používány. Je zřejmé, že navzdory zjevné souvislosti s myšlením Gottfrieda Sempera nebyla jeho teorie materiálu a materiální transformace v Brně rozvinuta. Když Václav Richter hovořil o formativních prostorových principech, chápal koncepty tektoniky a stereotomie spíše jako termíny, jimiž lze chápat tvůrčí postup architekta. Naopak Zdeněk Kudělka použil tyto termíny pro popisnou analýzu vztahu mezi vnitřním prostorem a vnější hmotou v architektuře.
Anotace anglicky
Václav Richter and his follower Zdeněk Kudělka (1926-2000) used the terms tectonics and stereotomy in their studies of baroque and modern architecture to such extent that was not usual in Czech art history. This way of thinking can therefore be described as a certain specific contribution of the Brno School to the theory and history of architecture. However, none of them have carried out a major theoretical study on the subject. The aim of my lecture is to use individual examples to show how these terms were used in Brno. It is clear that despite the obvious connection to Gottfried Semper's thinking, his theory of material transformation was not developed in Brno. When Václav Richter spoke of formative spatial principles, he understood the concepts of tectonics and stereotomy more as terms with which the architect's design idea can be understood. On the contrary, Zdeněk Kudělka used these terms for a descriptive analysis of the relationship between internal space and external matter in architecture.
Návaznosti
MUNI/A/1468/2020, interní kód MUNázev: Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě (Akronym: Materiál a materialita)
Investor: Masarykova univerzita, Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 01:14