KROUPA, Jiří. Umělecká monografie, návrat k autorovi a indole Carla Lodoliho. In Autor, jeho prostředí a umělecké dílo. K možnostem umělecké biografie v současnosti In: His Artibus. II. Bienále Centra pro studium raného novověku. 27-28. 5. 2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Umělecká monografie, návrat k autorovi a indole Carla Lodoliho
Název anglicky Art monograph, return to author and indole by Carl Lodoli
Autoři KROUPA, Jiří.
Vydání Autor, jeho prostředí a umělecké dílo. K možnostem umělecké biografie v současnosti In: His Artibus. II. Bienále Centra pro studium raného novověku. 27-28. 5. 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Umělecká monografie; funkce autora
Klíčová slova anglicky Art monograph; function of authors
Změnil Změnil: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Změněno: 29. 7. 2021 17:42.
Anotace
Příspěvek je koncipován jako uvedení do jednání konference o možnostech, jak psát biografii o umělci v současnosti. Nejprve je podán stručný přehled různých způsobu uměleckohistorického psaní o „životě a díle umělce“. Po diskusi o roli autora v 60. letech 20. století můžeme dnes ideálně typicky zjistit asi čtyři základní pozice, v nichž se autor uměleckého díla může nacházet: (a) Životopisná monografie je průzkumem vývojového místa a vývojové úlohy jediného tvůrce, to je: musí se stát dialogem mezi empirickým poznáním tvůrce a jeho díla a současně syntetickým prozkoumáním jeho místa a úlohy v dějinách; (b) Zkoumání historické role umělce zohledňuje jeho jedinečné osobnostní ukotvení i sociologické ukotvení současně; (c) Funkce autora je vložena do specifického řádu diskursu, který ji umožňuje; (d) Tvůrce je součástí různých okolností, jež tvoří kontext při vznikání uměleckých děl. Při výzkumu uměleckého díla nás proto zajímá jeho intence /na níž se podílí i tvůrce/ a porozumění uměleckého díla. V této souvislosti autor upozorňuje na termín „perigrafie“ osvícenského učence Carla Lodoliho z Benátek, v němž nalezneme možnou interakci dílčích zkoumání různých okolností vzniku uměleckých děl v rámci životopisné monografie.
Anotace anglicky
The paper is conceived as an introduction to a conference on the possibilities of writing a biography about the artist today. First, a brief overview of various ways of art history writing about "the life and work of the artist" is given. After discussing the role of the author in the 1960s, we can ideally typically identify about four basic positions in which the author of a work of art can find himself: (a) to become a dialogue between the empirical knowledge of the creator and his work and at the same time a synthetic exploration of his place and role in history; (b) Exploring the historical role of the artist takes into account his unique personal anchorage and sociological anchorage at the same time; (c) The function of the author is inserted into the specific order of discourse which enables it; (d) The creator is part of the various circumstances that form the context in the creation of works of art. When researching a work of art, we are therefore interested in its intention (in which the creator also participates) and the understanding of the work of art. In this context, the author draws attention to the term "perigraphy" of the Enlightenment scholar Carl Lodoli from Venice, in which we find a possible interaction of partial researches of various circumstances of the creation of works of art within a biographical monograph.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 22:28