ZELNÍČKOVÁ, Helena, David VOREL a Peter MARINIČ. Komparace odborných kompetencí učitelů odborných předmětů vybraných zemí EU. Online. In Adamec, P., Šimáně, M. a kol. Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání. 1. vyd. Praha: Powerprint, 2021, s. 110-126. ISBN 978-80-7568-402-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Komparace odborných kompetencí učitelů odborných předmětů vybraných zemí EU
Název anglicky Comparison of professional competencies of teachers of vocational subjects in selected EU countries
Autoři ZELNÍČKOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant), David VOREL (203 Česká republika) a Peter MARINIČ (703 Slovensko, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Vybrané kapitoly soudobých témat odborného vzdělávání, od s. 110-126, 17 s. 2021.
Nakladatel Powerprint
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Monografie v pdf formátu
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00122088
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7568-402-8
Klíčová slova česky odborné vzdělávání; kompetence učitelů; duální vzdělávání
Klíčová slova anglicky vocational training; teacher competencies; dual education
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Změněno: 21. 2. 2022 14:35.
Anotace
Na kvalitní odborné vzdělávání jsou kladeny vysoké nároky. Se zvyšujícími se požadavky na odborné kompetence budoucích zaměstnanců stoupají nároky i na instituce, které vzdělávání zajišťují. Střední odborné školy jsou dnes často vybaveny špičkovou technikou a pomůckami, které žákům přiblíží reálné prostředí budoucích zaměstnavatelů. Moderní vybavení škol však nestačí k zajištění kvalitní výuky. Hlavním tvůrcem výchovně-vzdělávacího procesu je učitel. Učitel odborných předmětů je hlavním zprostředkovatelem sdělovaných informací a je přímo zodpovědný za didaktickou transformaci obsahu učiva. Aby byl učitel odborných předmětů schopen učivo kvalitně předat po odborné stránce, musí být vybaven odbornými kompetencemi. Na rozsahu odborných kompetencí u učitelů se zásadním způsobem podílí organizace odborného vzdělávání konkrétní členské země Evropské unie. Vzhledem k nejednotnosti vzdělávacích systému v Evropské unii je na odborné kompetence učitelů odborných předmětů pohlíženo z různých hledisek. Hlavním cílem kapitoly je porovnat požadavky na odborné kompetence u učitelů odborných předmětů ve vybraných členských státech Evropské unie. Ke komparaci bude využito statistiky CEDEFOP. Výzkum by měl odpovědět na otázku: Které odborné kompetence jsou vyžadovány od učitelů ve všech zkoumaných zemích EU? Jako dílčí výzkumná otázka byla stanovena: Jakým způsobem se přistupuje ve vybraných zemích EU ke vzdělávání učitelů?
Anotace anglicky
High demands are placed on quality vocational training. As the demands on the professional competencies of future employees increase, so do the demands on the institutions that provide training increase as well. Today, secondary vocational schools are often equipped with state-of-the-art technology and aids that bring students closer to the real environment of future employers. However, modern school equipment is not enough to ensure quality teaching. The main creator of the educational process is the teacher. The teacher of vocational subjects is the main mediator of the communicated information and is directly responsible for the didactic transformation of the content of the curriculum. In order for a teacher of vocational subjects to be able to convey the curriculum in a professional way, he must be equipped with professional competencies. The organization of vocational education of a specific member state of the European Union plays a key role in the scope of professional competencies for teachers. Due to the heterogeneity of education systems in the European Union, the professional competences of vocational teachers are viewed from different perspectives. The main goal of the chapter is to compare the requirements for professional competencies of teachers of vocational subjects in selected member states of the European Union. CEDEFOP statistics are used for comparison. The research should answer the question: What professional competencies are required of teachers in all EU countries surveyed? As a partial research question, it was determined: How is teacher education approached in selected EU countries?
Návaznosti
MUNI/A/1356/2020, interní kód MUNázev: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 12. 7. 2024 12:34