C 2021

Urbanization and Local Taxes –the Case of the Czech Republic Focused on the Infrastructure Charge

RADVAN, Michal

Základní údaje

Originální název

Urbanization and Local Taxes –the Case of the Czech Republic Focused on the Infrastructure Charge

Název česky

Urbanizace a místní daně - případ České republiky se zaměřením na infrastrukturní poplatek

Autoři

RADVAN, Michal ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Maribor, Urbanisation and Local Government(s), od s. 123-137, 15 s. N/A, 2021

Nakladatel

Lex Localis - Institute for Local Self-Government Maribor

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14220/21:00122267

Organizační jednotka

Právnická fakulta

ISBN

978-961-7124-06-4

Klíčová slova česky

urbanizace; infrastrukturní poplatek; daň z nemovitých věcí; místní daň; plánovací smlouva

Klíčová slova anglicky

urbanisation; infrastructure charge; property tax; local tax; planning contract

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2022 16:18, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

The urbanisation is connected with the higher costs of cities for the management, because they are responsible for local infrastructure and services. The legal regulation of local taxes and especially the infrastructure charge in the Czech Republic is not sufficient. The sources for local budgets might be found in the recurrent property tax. There are already instruments connected with the urbanisation. The location rent reflects the fact that the more inhabitants are living in the municipality, the higher are the costs for local transportation systems, education, communal services incl. the infrastructure, public security, healthcare, culture, etc. The local coefficient can be applied for all types of immovable property in the municipality's territory, except for agricultural land, and it might multiply the final immovable property tax by 2, 3, 4, or 5. With regard to the urbanisation and related infrastructure investments, it would be useful if municipalities get the right to apply the local coefficient only at specific parts of the municipality or for specific types of property. Such a recurrent property tax regulation connected with the planning contracts between municipalities and private developers might be an ideal approach in the area of local taxes, infrastructure financing, and urbanisation.

Česky

Urbanizace je spojena s vyššími náklady měst na správu, protože jsou zodpovědná za místní infrastrukturu a služby. Právní úprava místních poplatků a zejména infrastrukturního poplatku není v České republice dostatečná. Zdroje pro místní rozpočty lze nalézt v pravidelné dani z nemovitých věcí. Již nyní existují nástroje související s urbanizací. Koeficient polohové renty odráží skutečnost, že čím více obyvatel v obci žije, tím vyšší jsou náklady na místní dopravní systémy, školství, komunální služby vč. infrastruktury, veřejnou bezpečnost, zdravotnictví, kulturu apod. Místní koeficient lze použít pro všechny druhy nemovitostí na území obce s výjimkou zemědělské půdy a může násobit konečnou daň z nemovitosti 2, 3, 4 nebo 5. S ohledem na urbanizaci a související investice do infrastruktury by bylo užitečné, kdyby obce získaly právo uplatňovat místní koeficient pouze v určitých částech obce nebo pro určité druhy nemovitostí. Taková regulace opakující se daně z nemovitosti spojená s plánovacími smlouvami mezi obcemi a soukromými developery by mohla být ideálním přístupem v oblasti místních daní, financování infrastruktury a urbanizace.

Návaznosti

MUNI/A/1511/2020, interní kód MU
Název: Reformy majetkových daní (Akronym: Remad)
Investor: Masarykova univerzita, Reformy majetkových daní