2021
Urbanization and Local Taxes –the Case of the Czech Republic Focused on the Infrastructure Charge
RADVAN, MichalZákladní údaje
Originální název
Urbanization and Local Taxes –the Case of the Czech Republic Focused on the Infrastructure Charge
Název česky
Urbanizace a místní daně - případ České republiky se zaměřením na infrastrukturní poplatek
Autoři
RADVAN, Michal ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Maribor, Urbanisation and Local Government(s), od s. 123-137, 15 s. N/A, 2021
Nakladatel
Lex Localis - Institute for Local Self-Government Maribor
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Slovinsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/21:00122267
Organizační jednotka
Právnická fakulta
ISBN
978-961-7124-06-4
Klíčová slova česky
urbanizace; infrastrukturní poplatek; daň z nemovitých věcí; místní daň; plánovací smlouva
Klíčová slova anglicky
urbanisation; infrastructure charge; property tax; local tax; planning contract
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2022 16:18, Mgr. Petra Georgala
V originále
The urbanisation is connected with the higher costs of cities for the management, because they are responsible for local infrastructure and services. The legal regulation of local taxes and especially the infrastructure charge in the Czech Republic is not sufficient. The sources for local budgets might be found in the recurrent property tax. There are already instruments connected with the urbanisation. The location rent reflects the fact that the more inhabitants are living in the municipality, the higher are the costs for local transportation systems, education, communal services incl. the infrastructure, public security, healthcare, culture, etc. The local coefficient can be applied for all types of immovable property in the municipality's territory, except for agricultural land, and it might multiply the final immovable property tax by 2, 3, 4, or 5. With regard to the urbanisation and related infrastructure investments, it would be useful if municipalities get the right to apply the local coefficient only at specific parts of the municipality or for specific types of property. Such a recurrent property tax regulation connected with the planning contracts between municipalities and private developers might be an ideal approach in the area of local taxes, infrastructure financing, and urbanisation.
Česky
Urbanizace je spojena s vyššími náklady měst na správu, protože jsou zodpovědná za místní infrastrukturu a služby. Právní úprava místních poplatků a zejména infrastrukturního poplatku není v České republice dostatečná. Zdroje pro místní rozpočty lze nalézt v pravidelné dani z nemovitých věcí. Již nyní existují nástroje související s urbanizací. Koeficient polohové renty odráží skutečnost, že čím více obyvatel v obci žije, tím vyšší jsou náklady na místní dopravní systémy, školství, komunální služby vč. infrastruktury, veřejnou bezpečnost, zdravotnictví, kulturu apod. Místní koeficient lze použít pro všechny druhy nemovitostí na území obce s výjimkou zemědělské půdy a může násobit konečnou daň z nemovitosti 2, 3, 4 nebo 5. S ohledem na urbanizaci a související investice do infrastruktury by bylo užitečné, kdyby obce získaly právo uplatňovat místní koeficient pouze v určitých částech obce nebo pro určité druhy nemovitostí. Taková regulace opakující se daně z nemovitosti spojená s plánovacími smlouvami mezi obcemi a soukromými developery by mohla být ideálním přístupem v oblasti místních daní, financování infrastruktury a urbanizace.
Návaznosti
MUNI/A/1511/2020, interní kód MU |
|