p 2021

Cesta rozvoje pedagogických kompetencí – od jednoho semináře k systému podpory

SUCHÁČEK, Petr

Základní údaje

Originální název

Cesta rozvoje pedagogických kompetencí – od jednoho semináře k systému podpory

Název česky

Cesta rozvoje pedagogických kompetencí – od jednoho semináře k systému podpory

Název anglicky

The Path Towards Pedagogical Competencies: from a Single Seminar to a Comprehensive Support System

Vydání

International Conference of Lifelong Learning, 2021

Další údaje

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

vysokoškolská pedagogika; příprava učitelů; inovace ve vzdělávání

Klíčová slova anglicky

tertiary pedagogy; teacher education; innovation in education

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 8. 9. 2021 10:58, Mgr. Petr Sucháček

Anotace

V originále

Učit na Masarykově univerzitě budoucí učitele jsem začal na podzim roku 2013. Od té doby jsem s tím nepřestal a snažím se přispět svým dílem k tomu, co podtitul konference pojmenovává jako Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. Ve svém příspěvku bych tak rád reflektoval svou cestu a vývoj v přístupu k inovacím v přípravě (budoucích) učitelů od vlastních učitelských začátků v jednom předmětu, přes snahu inovovat učitelské vzdělávání na FF MU, postupné zakládání Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU (CERPEK), až k dnešnímu vedení programu na podporu inovací ve vzdělávání budoucích učitelů Otevřená výzva. Hlavní část pozornosti bude věnována přípravám, začátkům a fungování CERPEK. Jádrem mého příspěvku bude shrnutí pragmatických i filozofických nástrojů, které nám pomohli a pomáhají budovat centrum funkční, rostoucí a postupně se etablující na tradiční instituci. Neminu také naše přešlapy, omyly a nedohlédnutí, kterých jsme se dopustili, protože jsme se z nich mnohému naučili. Cílem ale není pochválit se, říct, že to děláme skvěle a máte to dělat taky tak. Cílem mého příspěvku je inspirovat jeho posluchačky a posluchače k zamyšlení nad tím, jak mohou ve svém okolí inovacím přispět ze svých pozic, co podporovat a na co si dát pozor. Dobrá zpráva je, že už docela víme, jak se na tuto cestu vydat. Horší zpráva je, že to je cesta náročná, stojí hodně sil a její cíl je zatím stále daleko. Je to ale cíl, za kterým stojí za to jít. Tak se vybavme inspiracemi, dobrými spoluputovníky a vyrazme na další etapu!

Česky

Učit na Masarykově univerzitě budoucí učitele jsem začal na podzim roku 2013. Od té doby jsem s tím nepřestal a snažím se přispět svým dílem k tomu, co podtitul konference pojmenovává jako Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. Ve svém příspěvku bych tak rád reflektoval svou cestu a vývoj v přístupu k inovacím v přípravě (budoucích) učitelů od vlastních učitelských začátků v jednom předmětu, přes snahu inovovat učitelské vzdělávání na FF MU, postupné zakládání Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU (CERPEK), až k dnešnímu vedení programu na podporu inovací ve vzdělávání budoucích učitelů Otevřená výzva. Hlavní část pozornosti bude věnována přípravám, začátkům a fungování CERPEK. Jádrem mého příspěvku bude shrnutí pragmatických i filozofických nástrojů, které nám pomohli a pomáhají budovat centrum funkční, rostoucí a postupně se etablující na tradiční instituci. Neminu také naše přešlapy, omyly a nedohlédnutí, kterých jsme se dopustili, protože jsme se z nich mnohému naučili. Cílem ale není pochválit se, říct, že to děláme skvěle a máte to dělat taky tak. Cílem mého příspěvku je inspirovat jeho posluchačky a posluchače k zamyšlení nad tím, jak mohou ve svém okolí inovacím přispět ze svých pozic, co podporovat a na co si dát pozor. Dobrá zpráva je, že už docela víme, jak se na tuto cestu vydat. Horší zpráva je, že to je cesta náročná, stojí hodně sil a její cíl je zatím stále daleko. Je to ale cíl, za kterým stojí za to jít. Tak se vybavme inspiracemi, dobrými spoluputovníky a vyrazme na další etapu!