J 2021

Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu

KOŠATKOVÁ, Markéta

Základní údaje

Originální název

Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu

Název česky

Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu

Název anglicky

Situation Analysis and the Role of Discourses in Social Research

Autoři

KOŠATKOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální Studia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1214-813X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00119199

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

situační analýza; re-prezentace; diskurz; metodologie; kvalitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

situation analysis; re-presentation; discourse; methodology; qualitative research

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2022 15:10, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Článek ilustruje diskurzivní a reflektivní obrat v sociálně vědních výzkumech. Představuje situační analýzu (srov. Clark, 2005; 2019) jako epistemologicko-ontologické východisko pro vědu vyvázanou z pozitivistického paradigmatu. Využití přístupu je prezentováno na realizovaném kvalitativním výzkumném šetření re-prezentace náboženské identity v českém edukačním a sociokulturním prostředí. Situační analýza v širším rámci zkoumá přítomné diskurzy i diskurzy ideologicky zamlčené. V mezo úrovni analýza nabízí vhled do sociálních a diskurzivních arén, které jsou utvářeny kolektivními aktéry, klíčovými materiálními elementy, sociálními organizacemi a institucemi. Na mikro úrovni se zaměřuje na pozice jednotlivých aktérů v situaci. Předkládaný výzkum upozorňuje na nacionalistickou rigiditu českého vzdělávacího systému, který vymísťuje náboženskou jinakost a re-produkuje etnocentrismus. Poodhaluje strukturální nespravedlnosti a nabízí nové formy strukturace a distribuce vědění ve prospěch transnacionalismu a kosmopolitního lidství. Situační analýza přináší multidimenzionální výzkum, který ozvučuje marginalizované diskurzy a podporuje každodennost vědění v sociálně angažovaném, emickém výzkumu sociální reality. Zaměření na jazykové konstrukce v humanitních vědách umožňuje re-definici vlastních entit, vzorců a pravidel. Jejich ne/možné překročení je nutnou reakcí na akcelerační a diverzitní podobu globalizované recentní společnosti.

Anglicky

The article introduces situation analysis (cf. Clarke 2005) as an epistemological-ontological basis for science freed of the positivistic paradigm. Situation analysis in a broader perspective dives into present discourses as well as discourses that have been concealed. At the meso-level, the analysis offers insight into social and discursive arenas formed by collective actors, key material elements, social organizations and institutions. At the micro-level it is aimed at the position of individual actors in a situation. Situational analysis provides multidimensional research resonating marginalized discourses and supports the everydayness of knowledge in asocially engaged, emic research of social reality. The focus on language constructions in the humanities allows for the re-definition of one’s own entities, formulas, and rules. Their (im)possible transgression is a necessary response to the accelerated and diverse shape of the recent globalized and particularized society.

Návaznosti

GA19-13038S, projekt VaV
Název: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup