J 2021

Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system

KAMPICHLER, Martina

Základní údaje

Originální název

Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system

Autoři

KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí)

Vydání

EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2021, 1350-293X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.752

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00119203

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000626860000001

Klíčová slova anglicky

Governing children; technologies of domination; technologies of the self; high-quality ECEC; diversification of ECEC

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2021 10:06, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

This article focuses on different rationalities of governing children in the context of different ECEC facilities, how the rationalities potentially influence the ways children are cared for and educated, and how this is related to the reproduction of social inequalities. Inspired by Foucault's work on government, it focuses on the ways parents understand how their children should be formed by their ECEC facilities. Different parental rationalities of the government of their children in relation to different ECEC settings are found to potentially accelerate social inequalities. Based on the presented findings, the article calls for widening the discussion on high-quality care.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti