Detailed Information on Publication Record
2021
Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně
KOLUMBER, TerezaBasic information
Original name
Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně
Name in Czech
Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně
Name (in English)
Foreign Language Education in Baťa's Zlín during the Interwar Period
Authors
Edition
Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech)
Baťa, Zlín, výuka cizích jazyků
Keywords in English
Baťa, Zlín, foreign language education
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/1/2022 13:26, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Baťovské školství se v posledních letech stalo předmětem zájmu několika českých i zahraničních výzkumů. Žádná z dosavadních studií se ale podrobněji nezabývala výukou cizích jazyků, která byla pro zahraniční obchod společnosti Baťa klíčová. Díky rychlé expanzi podniku do zahraničí vznikla potřeba vytvořit školu, jejíž absolventi, tedy budoucí zaměstnanci globálního koncernu, budou schopni komunikovat v cizím jazyce na úrovni rodilého mluvčího. Koncern si byl vědom, že nestačí pouze podporovat vzdělávání dospělých, a proto se ve třicátých letech jeho potřeby projevily ve vzniku Soukromé cizojazyčné měšťanské školy, kde byla určitá část předmětů vyučována rodilými mluvčími v angličtině, němčině a francouzštině.
In English
The Baťa education system has become the subject of Czech and foreign studies. However, this research has not provided focused insight into foreign language teaching, which plays a vital role in its interests due to its global ex‐ pansion. Future graduates of supported schools would have communication abilities like native speakers, which could be valuable for activities abroad. The multinational company realized that it was not sufficient to support adult and therefore, its concerns were mainly projected in the 1930s in the establishment of the Private Foreign Language Citizen School, where most subjects were taught by native speakers in English, German and French.
Links
MUNI/A/1245/2020, interní kód MU |
|