PAŠEK, Martin. Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna. In Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna
Název česky Janáčkovy vlivy ve druhém smyčcovém kvartetu Osvalda Chlubny
Autoři PAŠEK, Martin.
Vydání Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Osvald Chlubna; Leoš Janáček; smyčcový kvartet; varhanická škola v Brně
Klíčová slova anglicky Osvald Chlubna; Leoš Janáček; string quartet; Organ School in Brno
Štítky Leoš janáček, Osvald Chlubna, smyčcové kvartety, varhanická škola v Brně
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 19. 4. 2022 13:10.
Anotace
Prominent Moravian composer Osvald Chlubna (1893–1971) was a pupil of Leoš Janáček both at Organ School and at his Master Class. To this day, even 50 years after his death, Chlubna remains one of the most active and loyal supporters of Janáček and especially Janáček’s theory. When Janáček was withdrawn from the Conservatory, Chlubna was the only teacher who continued with teaching Janáček’s Harmony in 1920’s. Chlubna wrote a multi-volume study on Janáček’s theory in 1965 in which he compares Janáček’s thoughts to other 20th century composers-theorists (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen etc) and tries to prove the viability of Janáček’s theory. Chlubna offers examples from his own pieces (including String Quartets No. 2) and explains what parts of Janáček’s theory are used.
Anotace česky
Přední moravský skladatel Osvald Chlubna (1893–1971)byl Janáčkovým žákem na varhanické škole a v mistrovské třídě Pražské konzervatoře. I padesát let po smrti Chlubna zůstává jedním z nejaktivnějších a nejoddanějších propagárorů Leoše Janáčka a zejména jeho teoretického učení. Chlubna jako jediný pokračoval ve dvacátých letech na konzervatoři ve výuce harmonie podle Janáčka i v době, kdy už Janáček na škole nepůsobil. V roce 1965 Chlubna napsal několikasvazkovou studii Co mi Janáček dal, v níž srovnává Janáčkovo teoretické myšlení s předními světovými skladateli-teoretiky 20. století (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen atd.) a snaží se dokázat životnost Janáčkovy teorie. Chlubna rovněž předkládá ukázky ze svého díla (včetně druhého smyčcového kvartetu) a vysvětluje, které prvky Janáčkovy teorie použil.
Návaznosti
MUNI/A/1038/2018, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 5. 2024 18:26