k 2021

Hranice inkluzivního vzdělávání v představách pracovníků a pracovnic základních škol

SLEZÁKOVÁ, Katarína a Lenka KISSOVÁ

Základní údaje

Originální název

Hranice inkluzivního vzdělávání v představách pracovníků a pracovnic základních škol

Název anglicky

Boundaries of inclusive education as seen by primary school personnel

Autoři

SLEZÁKOVÁ, Katarína a Lenka KISSOVÁ

Vydání

29. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

inkluzivní vzdělávání, postoje, učitelé, symbolické hranice, sociální nerovnosti

Klíčová slova anglicky

inclusive education, attitudes, teachers, symbolic boundaries, social inequalities
Změněno: 20. 9. 2021 09:50, Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zaměřuje na konstrukci hranic inkluzivního vzdělávání tak, jak jej vnímají pedagogičtí pracovníci a pracovnice českých základních škol. Konstruování hranic se děje v určitém kulturně-společenském kontextu, který poskytuje repertoár reprezentací toho, co je/není inkluzivní vzdělávání, kdo má/nemá být jeho součástí a za jakých podmínek.to, jak lidé v praxi základních škol vnímajú inkluzi a s ní související témata je zásadní. Jejich postoje a představy nejem replikují ve výchově, ale zrcadlí se v konkrétních aktivitách a chování, které může vést k posilování nerovností a k vylučování žáků/žaček ze vzdělávání.

Anglicky

In this paper, we focus on construction of inclusive education boundaries as perceived by educators at Czech primary schools. Boundary construction occurs within socio-cultural contexts that offer a repertoire of representations about what is (not) inclusive education, who is (not) part of it, and under what conditions. How the primary school personnel, pedagogical or non-pedagogical, perceive inclusion and related issues, is essential. They not only apply their attitudes and ideas in education but these are mirrored also in their acts and behaviour that can result in deepening inequalities or exclusion of students from education.

Návaznosti

TL02000064, projekt VaV
Název: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technologická agentura ČR, Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol