BALÍK, Stanislav. Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich. Osteuropa. Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag, 2021, roč. 71, 4-6, s. 131-146. ISSN 0030-6428. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.35998/oe-2021-0030.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich
Název česky České regiony ve středoevropském srovnání : nefunkční centralistický racionalismus?
Název anglicky Regions in the Czech Republic Regional Policies in East Central Europe : a comparative approach
Autoři BALÍK, Stanislav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Osteuropa, Berlin, Berliner Wissenschafts-Verlag, 2021, 0030-6428.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50601 Political science
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.196
Kód RIV RIV/00216224:14230/21:00122486
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.35998/oe-2021-0030
UT WoS 000711095200008
Klíčová slova česky kraje; Česká republika; střední Evropa
Klíčová slova anglicky regions; Czech Republic; Central Europe
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 14. 12. 2021 12:40.
Anotace
Regionen sind eine wichtige Verwaltungsstruktur zwischen der Kommune und dem Nationalstaat. Sie sind für die tägliche Daseinsvorsorge und Infrastruktur mitverantwortlich. Die Regionalpolitik der EU setzt die Existenz funktions- und absorptionsfähiger Großregionen in den Mitgliedsstaaten voraus. Mitunter tragen Regionen erheblich zur Identitätsbildung der Menschen bei. Die tschechischen Bezirke haben mit den historischen Regionen der böhmischen Länder nichts gemein. Ihre identitätsbildende Kraft ist schwach. Die Aufgabenverteilung zwischen den Regionen und dem Zentralstaat ist unübersichtlich, es mangelt an Finanzautonomie, worin zum Ausdruck kommt, dass der politischen Arbeit der Regionen in Prag keine allzu große Bedeutung beigemessen wird. Das Ziel der nationalen und der europäischen Regionalpolitik, die regionalen Unterschiede im Lebensstandard zu beseitigen, ist bislang verfehlt worden. Das gilt auch für die Regionalpolitik in der Slowakei und Polen.
Anotace česky
Postkomunistické středoevropské slovanské země (Česká republika, Slovensko, Polsko) sdílely velkou část 20. a 21. století v řadě ohledů podobný vývoj. Vyrovnávaly se také v řadě oblastí s napětím mezi inovací a tradicí, mezi komunistickým dědictvím a postkomunistickým novým začátkem, mezi racionalistickým a nostalgickým přístupem ke skutečnosti. Hlavní zájem tohoto textu míří k tomu, jakým způsobem a kdy došlo ve zmíněných třech zemích po roce 1990 k ustavení regionální úrovně veřejné správy, jak byly regiony re/konstruovány a zda reálně fungují jako zprostředkující územní úroveň mezi státem a lokální sférou. Článek řeší, jak moc se dbalo na hlasy vyzývající k respektování dávných tradic regionálního členění, jak jsou regiony přirozené, do jaké míry jsou zkonstruovány na bázi racionalistických úvah, do jaké míry odpovídají geografickým a sociodemografickým rozmanitostem a jak jsou regiony silné – ve vztahu k centru či ve vztahu k lokální úrovni.
Anotace anglicky
The main interest of this text is how and when the regional level of public administration was established in the three Slavic post-communist countries (Czech Republic, Slovakia, Poland) after 1990, how the regions were re/constructed and whether they really function as an intermediate territorial level between the state and the local sphere.
Návaznosti
MUNI/A/1324/2020, interní kód MUNázev: Aktuální problémy politologického výzkumu VII.
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy politologického výzkumu VII.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 18:56