J 2021

Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - Aktuální stav a perspektivy

PECINA, Pavel and Peter MARINIČ

Basic information

Original name

Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - Aktuální stav a perspektivy

Name (in English)

Didactics in Vocational Education in the Czech Republic - Current Situation and Perspectives

Authors

PECINA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Peter MARINIČ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2021, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00122489

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

didaktika odborných předmětů; oborové didaktiky v odborném vzdělávání; identita didaktiky odborných předmětů a praktického vyučování

Keywords in English

vocational subjects didactics; subject didactics in vocational education; identity of didactics of vocational subjects and practical training

Tags

Reviewed
Změněno: 17/5/2022 10:09, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.

Abstract

V originále

Předložená přehledová studie je zaměřena na aktuální stav a vývoj didaktik v odborném vzdělávání v České republice. Cílem studie je zhodnotit aktuální stav didaktik odborných předmětů a didaktiky praktického vyučování na středních školách v podmínkách České republiky s přesahem na Slovensko a naznačit další možný vývoj této širší oborové didaktiky. V první části jsme vymezili diskurz řešené problematiky. Druhá část je věnována analýze stavu rozpracovanosti jednotlivých skupin oborových didaktik v odborném vzdělávání. Třetí část je zaměřena na možné perspektivy vývoje dotčených oborových didaktik.

In English

This review study focuses on the current state and development of didactics in vocational education in the Czech Republic. The study aims to evaluate the current state of didactics of vocational subjects and didactics of practical training at secondary schools in the Czech Republic with an overlap with Slovakia. Furthermore, to indicate further possible development of this broader discipline didactics. In the first part, we defined the discourse of the problem. The second part is devoted to the analysis of the progress of individual groups of subject didactics in vocational education. The third part is focused on possible perspectives of the development of relevant didactics.

Links

MUNI/A/1356/2020, interní kód MU
Name: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University