2021
Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace
POSPÍŠILOVÁ, Lenka, Michal HRDLIČKA a Vladimír KOMÁREKZákladní údaje
Originální název
Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace
Název česky
Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace
Název anglicky
Developmental dysphasia - functional and structural correlations
Autoři
POSPÍŠILOVÁ, Lenka (203 Česká republika), Michal HRDLIČKA (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír KOMÁREK (203 Česká republika)
Vydání
Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, Praha, Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, 2021, 1210-7859
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.411
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00122503
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000747009900002
Klíčová slova česky
Vývojová dysfázie; vývojová jazyková porucha; neurovývojové poruchy; jazykový konektom; diagnostická kritéria
Klíčová slova anglicky
developmental dysphasia; language connectome; diagnostic criteria; developmental language disorder; neurodevelopmental disorders
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2022 18:48, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
V originále
The review article presents current knowledge of developmental dysphasia, a lesser-known neurodevelopmental disorder, which prevalence and seriousness can be compared to attention deficit / hyperactivity disorder. It acquaints the consequences of the disorder in academic, social, and emotional development, with changes and misleading errors in the terminology. It refers to a strong genetic background and the other etiological factors that lead to structural changes in the brain. The description of the clinical picture is followed by the enumeration of overlapping co-morbid disorders. Autism spectrum disorder is mentioned both in this connection and in the chapter on differential dia gnosis. The contribution brings more complex view of dia gnostics and treatment. The part is compiled in accordance with a recent consensus from a significant international forum in English speaking countries.
Anglicky
The review article presents current knowledge of developmental dysphasia, a lesser-known neurodevelopmental disorder, which prevalence and seriousness can be compared to attention deficit / hyperactivity disorder. It acquaints the consequences of the disorder in academic, social, and emotional development, with changes and misleading errors in the terminology. It refers to a strong genetic background and the other etiological factors that lead to structural changes in the brain. The description of the clinical picture is followed by the enumeration of overlapping co-morbid disorders. Autism spectrum disorder is mentioned both in this connection and in the chapter on differential dia gnosis. The contribution brings more complex view of dia gnostics and treatment. The part is compiled in accordance with a recent consensus from a significant international forum in English speaking countries.