2021
Die Entwertung der Sprache in den Stücken von Václav Havel aus den 60er Jahren des 20. Jahrhunderts
KROČA, David a Hana SVOBODOVÁZákladní údaje
Originální název
Die Entwertung der Sprache in den Stücken von Václav Havel aus den 60er Jahren des 20. Jahrhunderts
Název česky
Devalvace jazyka v divadelních hrách Václava Havla z 60. let 20. století
Název anglicky
The Devaluation of Language in the Plays of Václav Havel in the 1960s
Autoři
KROČA, David (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Berlin, Václav Havel: Sprache und Diskurs, od s. 97-102, 6 s. Specimina philologiae Slavicae 205, 2021
Nakladatel
Peter Lang
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00122586
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-631-86035-9
Klíčová slova česky
absurdní drama; Václav Havel
Klíčová slova anglicky
theatre of the absurd; Václav Havel
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 2. 2022 12:11, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Das Kapitel ist der Darstellung der Abwertung der Sprache in Václav Havels dramatischen Werken der 1960er Jahre gewidmet. Sie besteht vor allem in der Darstellung absurder Situationen, die die grundlegende Diskrepanz zwischen der Realität und ihrer verbalisierten Form widerspiegeln. Die Verfahren der absurden Dramatik ermöglichten es dem Autor, das Modell einer Welt zu entwerfen, in der die geschickte Manipulation von Worten über Individualität und moralische Kriterien dominiert, während die kommunikative Funktion der Sprache zerstört und das Sprechen in einen Fluss von Phrasen und Plattitüden verwandelt wird. Obwohl die Reden der Figuren die formale Form logischer Argumente annehmen, ist ihr Informations- und Faktenwert vernachlässigbar, da sie Teil eines sozialen Mechanismus werden, in dem Inhaltslosigkeit paradoxerweise eine Garantie für Erfolg ist.
Česky
Příspěvek se věnuje zobrazení devalvace jazyka v dramatické tvorbě Václava Havla šedesátých let. Ta spočívá především v předvedení absurdních situací, v nichž se zrcadlí zásadní nesoulad mezi skutečností a její verbalizovanou podobou. Postupy absurdní dramatiky umožnily autorovi vystavět model světa, v němž nad individualitou a mravními kritérii dominuje obratná manipulace se slovy, neboť dorozumívací funkce jazyka je zde destruována a řeč se mění na tok frází a floskulí. Jakkoli promluvy postav mají formální podobu logických argumentů, jejich informační a věcná hodnota je mizivá, neboť se stávají součástí společenského mechanismu, v němž bezobsažnost je paradoxně zárukou úspěchu.
Anglicky
The chapter is devoted to the depiction of the devaluation of language in Václav Havel's dramatic works of the 1960s. It consists primarily in presenting absurd situations that mirror the fundamental discrepancy between reality and its verbalised form. The procedures of absurdist dramatics enabled the author to build a model of a world in which the skilful manipulation of words dominates over individuality and moral criteria, as the communicative function of language is destroyed and speech is transformed into a flow of phrases and platitudes. Although the characters' speeches take the formal form of logical arguments, their informational and factual value is negligible, as they become part of a social mechanism in which contentlessness is paradoxically a guarantee of success.