Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1798553, author = {Mühlová, Klára Hedvika}, booktitle = {XXX. MUSICA VIVA IN SCHOLA - "Hudební výchova v době postmoderní", online, 19.–20. října 2021, KHV PdF MU.}, keywords = {Czechoslovakia; systematic musicology; music pedagogy; cognitive approaches}, language = {cze}, title = {Hudebně-pedagogické podněty kognitivních tendencí v české systematické muzikologii}, url = {https://khv.ped.muni.cz/veda-a-vyzkum/konference-mvis}, year = {2021} }
TY - CONF ID - 1798553 AU - Mühlová, Klára Hedvika PY - 2021 TI - Hudebně-pedagogické podněty kognitivních tendencí v české systematické muzikologii KW - Czechoslovakia KW - systematic musicology KW - music pedagogy KW - cognitive approaches UR - https://khv.ped.muni.cz/veda-a-vyzkum/konference-mvis N2 - Česká, potažmo československá, systematická muzikologie 20. století, i přes 40 let trvající izolaci po roce 1948, rozvíjela ve svých přístupech a koncepcích trendy, které lze zpětně hodnotit jako velmi moderní, a dobově na čele pelotonu aktuálních výzkumných snah. Etablující se hudební psychologie, o příchod nových technologií svým rozvojem opřená, moderní psychoakustika, vznikající hudební informatika (rozvíjející se s využitím samočinných počítačů), podněty elektroakustické hudby a elektronického zpracování zvuku, či nově rozvíjená hudební sémiotika; nabídly domácí systematické muzikologii nové podněty, využitelné při rozvíjení nového, hlubinného pohledu na vztah člověka a hudby, a jeho oborových aplikací. Do centra pozornosti se tak dostávají jak starší psychologizující koncepce (jakými je např. „hudební slyšení“, či „hudebnost“), tak i jednotlivé kognitivní funkce ve svém novodobém vymezení, jakými jsou hudební vnímání, hudební paměť, pozornost, či hudební myšlení. Jedná se přitom o postupně, živelně, dynamicky a mnohovrstevnatě se vyvíjející prostupy kognitivních perspektiv systematickou problematikou muzikologie. Příspěvek se pokusí zmapovat kognitivní perspektivu v československé systematické muzikologii mezi lety 1948 – 1989, a položí si otázku, které z dobových trendů by mohly být inspirací pro současnou hudební pedagogiku. ER -
MÜHLOVÁ, Klára Hedvika. Hudebně-pedagogické podněty kognitivních tendencí v české systematické muzikologii. In \textit{XXX. MUSICA VIVA IN SCHOLA - ''Hudební výchova v době postmoderní'', online, 19.–20. října 2021, KHV PdF MU.}. 2021.
|