POLOUČEK, Oto a Jiří ZOUNEK. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2021, roč. 26, č. 3, s. 83-108. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize
Název anglicky Education and the Czechoslovak form of perestroika (1987-1989) : analysis, criticism, and planned reforms in the context of ideology and crisis
Autoři POLOUČEK, Oto (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119279
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4
Klíčová slova česky školství; reforma; socialistické Československo; přestavba; archív
Klíčová slova anglicky schooling; reform; socialist Czechoslovakia; perestroika; archive
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 13. 4. 2022 10:10.
Anotace
Autoři se zaměřují na pokusy o reformy vzdělávací soustavy v kontextu prosazování přestavby v Československu. Analyzují zejména archivní záznamy o prohlubujících se problémech vzdělávací soustavy a možnostech jejich řešení z perspektivy státní moci. Problémy prosazování jednotné školy vedly ke zpracování analýz výchovně vzdělávací soustavy a následné přípravě novel školských zákonů. Autoři studie sledují balancování mezi ideologií a praktickými problémy školství, které možnosti hlubších reforem limitovalo a reflektují možné paralely s post-socialistickou transformací (odrážející se například v prosazování decentralizace řízení škol). Nejnovější odborné reflexe pádu socialismu v Československu kladou důraz právě na sledování kontinuit – autoři tyto teze promýšlí a prohlubují ve vztahu k oblasti vzdělávání a snaží se odpovědět na otázku, zda měly reformy šanci na úspěch (přičemž hledají paralely i s vývojem v zahraničí).
Anotace anglicky
The authors focus on the educational reform proposals in the context of the perestroika policy in Czechoslovakia. In particular, they analyze the archival records reflecting the ongoing issues of the educational system from the perspective of state power. Problems with applying a united school policy led to several analyses of the educational system and the subsequent preparation of amendments to the school laws. The study examines the balance between communist ideology and the practical issues of schooling that limited the opportunities to effectively push more fundamental reforms. The authors also reflect possible parallels with the post-socialist transformation (e.g., in efforts to decentralize school management). The most recent perspective of contemporary history focused on possible continuities – the authors deepen this in terms of education and try to answer whether the proposed reforms could be successful, taking account of the parallels abroad.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaVNázev: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 05:43