KNECHT, Petr a Michaela SPURNÁ. Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching? International Research in Geographical and Environmental Education. London: Taylor & Francis, Routledge, 2022, roč. 31, č. 3, s. 242-260. ISSN 1038-2046. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/10382046.2021.1970967.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching?
Autoři KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání International Research in Geographical and Environmental Education, London, Taylor & Francis, Routledge, 2022, 1038-2046.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.800
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00129009
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/10382046.2021.1970967
UT WoS 000705141100001
Klíčová slova anglicky Geography education; teachers' conceptions; conceptions of geography
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D., učo 322688. Změněno: 10. 7. 2023 13:53.
Anotace
Many countries worldwide consider the demand for lowering the qualification level of teachers as a possible solution to the long-term lack of qualified teachers, aging teaching staff, and high teacher drop-out rate. In Czechia, geography is increasingly being taught by non-specialist teachers; therefore, we compared specialized and non-specialized geography teachers' teaching conceptions. Drawing on previous robust qualitative research, we developed a questionnaire measuring teachers' conceptions of geography teaching and surveyed Czech lower secondary in-service geography teachers (n = 530). Path analysis revealed that specialized geography teachers report longer and stronger relationships between the conceptions that may represent a wider range of geographies available to students. Non-specialized teachers demonstrated only a narrow and limited epistemological awareness of the subject. Our research serves as evidence supporting the inevitability of teachers' specialization in the discipline.
Návaznosti
GA18-08315S, projekt VaVNázev: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 22:59