Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1801997, author = {Vengřinová, Tereza}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-7}, keywords = {first-generation university students; academic integration; social integration; socioeconomic status; personal belongingness; social roles}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie}, url = {https://doi.org/10.5817/SP2021-1-7}, volume = {26}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1801997 AU - Vengřinová, Tereza PY - 2021 TI - Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie JF - Studia paedagogica VL - 26 IS - 1 SP - 167-184 EP - 167-184 PB - FF MU SN - 18037437 KW - first-generation university students KW - academic integration KW - social integration KW - socioeconomic status KW - personal belongingness KW - social roles UR - https://doi.org/10.5817/SP2021-1-7 N2 - Terciární vzdělávání v České republice v posledních deseti letech balancuje mezi fázemi, které Trow označuje jako masovou a univerzální. Na vysoké školy tak přichází široké spektrum začínajících studentů, kteří se poprvé integrují do pro ně nového prostředí. Mezi těmito studenty je i skupina, pro kterou je proces integrace náročnější. Jedná se o první generaci studentů, jejichž rodinní příslušníci nemají vysokoškolské vzdělání. Studenti první generace procházejí procesem integrace jako první z rodiny, což s sebou nese určitá specifika, a to v obou sférách procesu integrace, tedy akademické i sociální. Tato předkládaná přehledová studie shrnuje poznání z převážně zahraničních výzkumů, které se věnují problematice akademické a sociální integrace, a to konkrétně u první generace vysokoškoláků. Cílem tohoto textu je odpovědět na otázky: (1) „Jak probíhá proces akademické a sociální integrace do studia na vysoké škole?“, (2) „Kdo jsou vysokoškoláci první generace a proč se touto problematikou pedagogický (resp. andragogický) výzkum zabývá?“ a (3) „Jaká specifika ovlivňují akademickou a sociální integraci první generace vysokoškoláků?“ Atributy první generace vysokoškoláků, které ovlivňují proces jejich akademické a sociální integrace a jež se prolínají analyzovanými texty, jsou socioekonomické zázemí studenta a jeho rodiny, vytváření nové osobní identity, s tím spojený konflikt rolí daného jedince a nedostatek zkušeností se systémem instituce terciárního vzdělávání. Tyto jednotlivé faktory ovlivňující vstupní proces do studia lze interpretovat dle Crossové jako institucionální, situační a dispoziční bariéry. ER -
VENGŘINOVÁ, Tereza. Akademická a sociální integrace do studia na vysoké škole u první generace vysokoškoláků : přehledová studie (Academic and social integration of first-generation university students : Literature review). \textit{Studia paedagogica}. Brno: FF MU, 2021, vol.~26, No~1, p.~167-184. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-7.
|