B 2019

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

Name in Czech

Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role

Name (in English)

Here we are! Case studies in special needs education - special educator and his role

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Veronika JÁNSKÁ, Petr KACHLÍK, Petr KOPEČNÝ, Michaela KRISTLOVÁ, Štěpánka LAUKOVÁ, Martina MALENOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Jiří MARTINEC, Jarmila MÁTLOVÁ, Eva MATULOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Kristýna PIPALOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Dita ŠIMÁČKOVÁ, Dagmar TRCHALÍKOVÁ, Mária VINDIŠOVÁ, Věra VOJTOVÁ and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 258 pp. 2019

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-9562-5

Keywords (in Czech)

kazuistická studie; speciální pedagog; smyslové postižení; vrozené vývojové vady; tělesné postižení; zdravotní znevýhodnění; narušená komunikační schopnost; specifické poruchy učení; poruchy autistického spektra; poruchy chování; poruchy emocí a chování..

Keywords in English

case study; special needs teacher; sensory disability; developmental impairment; physical disability; health disadvantage; speech and language disability; specific learning disability; autism spectrum disorder; emotional and behavioural disorders.

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 16/12/2021 11:09, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Monografie představuje zajímavé a podnětné kazuistické studie, s nimiž se může speciální pedagog v praxi setkat. Autoři poukazují skrze kazuistické studie na souvislosti výzev pro speciální pedagogiku. Jednotlivé kapitoly reflektují specifika života lidí s postižením či znevýhodněním. Kazuistické studie mohou napomoci čitatelům rozpoznat a pochopit některé ze souvislostí, které nemusí být na první pohled zřejmé. Tento postup umožní cílové skupině hlubší proniknutí do analyzované problematiky. Studium případů vede k upevnění již získaných vědomostí a znalostí, ale také k rozvíjení diagnostického myšlení a hledání možných způsobů intervence.

In English

The book is a collection of interesting case studies from the area of special needs education. Authors of case studies are referring to the challenges connected with special needs education. Individual chapters reflect some specifics of life for people with disabilities or disadvantages. These studies can help professionals to identify and understand some of the issues that may not be obvious at first sight.This process will enable the special needs experts to gain deeper insight into the issues being analyzed. These case studies can lead to the development of diagnostic thinking needed for finding possible methods of intervention.