k 2021

Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů

ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁ

Základní údaje

Originální název

Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů

Název česky

Spravedlnost českého středního školství z pohledu opakovaně neúspěšných maturantů

Název anglicky

Equality in Czech upper secondary schools from the perspective of repeatedly failing students

Autoři

ZÁLESKÁ, Klára, Lenka HLOUŠKOVÁ a Tereza VENGŘINOVÁ

Vydání

Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, Brno. 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

rovnost; spravedlnost; rovnost při vstupu; rovnost podmínek; rovnost ve výstupu

Klíčová slova anglicky

equality; justice; equality of input; equality of conditions; equality of output

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 1. 2022 19:30, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Anotace

V originále

Princip rovných (spravedlivých) vzdělávacích příležitostí je základním principem vzdělávací politiky, ale zřídka se empiricky mapuje pohled těch, kteří dopady jednotlivých opatření zažívají. Cílem příspěvku je přiblížit, jak opakovaně neúspěšní maturanti vnímají spravedlnost v ukončování středoškolského vzdělávání. Výzkum založený na narativních rozhovorech s těmi, kteří alespoň dvakrát neuspěli ve státní části maturitní zkoušky, ukázal, že respondenti z odborného vzdělávání považují státní část maturity za nespravedlivou kvůli nedostatečné průpravě pro řešení některých typů úloh zadávaných v didaktických testech.

Anglicky

The principle of equal (justice) educational opportunities is a fundamental principle of educational policy, but the view of those who experience the impacts of individual measures is seldom empirically mapped. The paper aims to show how repeatedly unsuccessful graduates perceive justice in graduating from high school. Based on narrative interviews with those who failed the national part of the graduation exam [matura] at least twice, our research showed that re‐ spondents from vocational education consider the state part of the matura exam unfair due to insufficient preparation for solving some tasks assigned in the didactic tests.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Název: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání