2021
Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
ZOUNEK, Jiří a Oto POLOUČEKZákladní údaje
Originální název
Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
Název anglicky
Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Oto POLOUČEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00124674
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov
Klíčová slova anglicky
Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas
Štítky
Změněno: 6. 6. 2023 15:44, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.
Anglicky
The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaV |
|