J 2021

Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace

ZOUNEK, Jiří a Oto POLOUČEK

Základní údaje

Originální název

Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace

Název anglicky

Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Oto POLOUČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00124674

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov

Klíčová slova anglicky

Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas

Štítky

Změněno: 6. 6. 2023 15:44, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.

Anglicky

The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.

Návaznosti

GA20-11275S, projekt VaV
Název: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata