ZOUNEK, Jiří a Oto POLOUČEK. Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace. Národopisný věstník. Česká národopisná společnost, 2021, roč. 80, č. 2, s. 31-50. ISSN 1211-8117.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
Název anglicky Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation
Autoři ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Oto POLOUČEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00124674
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov
Klíčová slova anglicky Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas
Štítky rivok
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 6. 6. 2023 15:44.
Anotace
Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.
Anotace anglicky
The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.
Návaznosti
GA20-11275S, projekt VaVNázev: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 19:01