2021
Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire
KYLOUŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire
Název česky
Indiáni Jacquesa Ferrona a identitární mythopoiesis
Název anglicky
et la mythopoiésis identitaire e Amerindians of Jacques Ferron and identity mythopoiesis
Autoři
KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Warszawa, Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires, od s. 63-70, 8 s. 2021
Nakladatel
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00119468
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-83-235-5262-8
Klíčová slova česky
Quebecký román; Jacques Ferron; mytopoetická hybridita; mýtus o Orfeovi, indiánský Orfeus
Klíčová slova anglicky
Quebec novel; Jacques Ferron; mythopoietic hybridity; myth of Orpheus; Native American Orpheus
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2022 10:49, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Jacques Ferron est l'auteur d'une oeuvre "interdiscursive" qui profite de la capacité inclusive de la fonction esthétique pour impliquer dans ses textes un programme correspondant a la phase intégrative du modelage identitaire (selon Bouchard). C'est dans ce contexte qu'il faut considérer la tentative mythopoiétique de réaliser un mélange culturel présenté non seulement comme une synthèse de la canadianité française avec différents aspects de l'américanité anglophone, mais aussi comme une intégration de l'héritage amérindien et métis dans différentes oeuvres. Le roman Le Ciel de Québec (1969) peut être interprété comme une construction mythopoiétique intégrant des éléments grecs anciens, chrétiens et amérindiens. L'exemple principal est le mythe d'Orphée et le mythe Wendat analogue enregistré par les missionnaires jésuites dans leurs Relations, tous deux associés a l'imaginaire chrétien de la résurrection.
Česky
Jacques Ferron je autor "interdiskurzivní". Využívá inkluzivní schopnosti estetické funkce, aby do svých textů zapojil program odpovídající integrační fázi modelování kolektivní identity (podle Boucharda). Právě v tomto kontextu bychom měli uvažovat o mýtopoetickém pokusu o realizaci kulturního míšení prezentovaného nejen jako syntéza francouzské kanadskosti s různými aspekty anglofonní amerikanizace, ale také jako pokus o integraci indiánského a míšeneckého dědictví v jednotlivých dílech. Kupříkladu román Le Ciel de Québec (1969) lze interpretovat jako mýtopoetickou konstrukci integrující starořecké, křesťanské a indiánské prvky. Hlavním příkladem je mýtus o Orfeovi a analogický mýtus Wendatů zaznamenaný jezuitskými misionáři v jejich Relations. Tyto dva mýty propojuje Ferron s křesťanskou představou zmrtvýchvstání.
Anglicky
Jacques Ferron is the author of an «interdiscursive» work that takes advantage of the inclusive capacity of the aesthetic function to involve in his texts a program corresponding to the integrative phase of identity modeling (according to Bouchard). It is in this context that we should consider the mythopoietic attempt to realize a cultural mixing presented not only as a synthesis of French Canadianity with different aspects of Anglophone Americanity, but also as an integration of the Amerindian and Métis heritage in dierent works. The novel Le Ciel de Québec (1969) may be interpreted as a mythopoietic construction integrating Ancient Greek, Christian and Native American elements. The major example is the myth of Orpheus and the analogous Wendat myth recorded by Jesuit missionaries in their Relations, both associated with the Christian imaginary of the Resurrection.
Návaznosti
GA20-14919S, projekt VaV |
|