D 2021

Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire

KYLOUŠEK, Petr

Základní údaje

Originální název

Les Amérindiens de Jacques Ferron et la mythopoïésis identitaire

Název česky

Indiáni Jacquesa Ferrona a identitární mythopoiesis

Název anglicky

et la mythopoiésis identitaire e Amerindians of Jacques Ferron and identity mythopoiesis

Autoři

KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Warszawa, Au coisement des cultures, des discours et des langues. Tome I Études littéraires, od s. 63-70, 8 s. 2021

Nakladatel

Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00119468

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-83-235-5262-8

Klíčová slova česky

Quebecký román; Jacques Ferron; mytopoetická hybridita; mýtus o Orfeovi, indiánský Orfeus

Klíčová slova anglicky

Quebec novel; Jacques Ferron; mythopoietic hybridity; myth of Orpheus; Native American Orpheus

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2022 10:49, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Jacques Ferron est l'auteur d'une oeuvre "interdiscursive" qui profite de la capacité inclusive de la fonction esthétique pour impliquer dans ses textes un programme correspondant a la phase intégrative du modelage identitaire (selon Bouchard). C'est dans ce contexte qu'il faut considérer la tentative mythopoiétique de réaliser un mélange culturel présenté non seulement comme une synthèse de la canadianité française avec différents aspects de l'américanité anglophone, mais aussi comme une intégration de l'héritage amérindien et métis dans différentes oeuvres. Le roman Le Ciel de Québec (1969) peut être interprété comme une construction mythopoiétique intégrant des éléments grecs anciens, chrétiens et amérindiens. L'exemple principal est le mythe d'Orphée et le mythe Wendat analogue enregistré par les missionnaires jésuites dans leurs Relations, tous deux associés a l'imaginaire chrétien de la résurrection.

Česky

Jacques Ferron je autor "interdiskurzivní". Využívá inkluzivní schopnosti estetické funkce, aby do svých textů zapojil program odpovídající integrační fázi modelování kolektivní identity (podle Boucharda). Právě v tomto kontextu bychom měli uvažovat o mýtopoetickém pokusu o realizaci kulturního míšení prezentovaného nejen jako syntéza francouzské kanadskosti s různými aspekty anglofonní amerikanizace, ale také jako pokus o integraci indiánského a míšeneckého dědictví v jednotlivých dílech. Kupříkladu román Le Ciel de Québec (1969) lze interpretovat jako mýtopoetickou konstrukci integrující starořecké, křesťanské a indiánské prvky. Hlavním příkladem je mýtus o Orfeovi a analogický mýtus Wendatů zaznamenaný jezuitskými misionáři v jejich Relations. Tyto dva mýty propojuje Ferron s křesťanskou představou zmrtvýchvstání.

Návaznosti

GA20-14919S, projekt VaV
Název: Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy (Akronym: Centrum a periferie)
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy

Přiložené soubory

Au_croisement_tom1_Kroker_Wieslaw_Zbierska_Moscicka_Judyta_red_2021.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru