k 2021

Verwendung von authentischen Texten im DaF-Unterricht auf niedrigen Sprachniveaus (SERR A1-A2)

PYTLÍK, Petr

Basic information

Original name

Verwendung von authentischen Texten im DaF-Unterricht auf niedrigen Sprachniveaus (SERR A1-A2)

Name in Czech

Využití autentických textů v hodinách NCJ na nižší jazykové úrovni (SERR A1-A2)

Name (in English)

Use of authentic texts in GFL lessons at low language levels (SERR A1-A2)

Authors

Edition

SPRACH- UND KULTUR(VER)MITTLUNG 16. – 18. September 2021, Tuzla, Bosnien-Herzegowina, 2021

Other information

Language

German

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

DaF, lingvistické krajiny, didaktizace autentických textů, vnímání veřejných textů

Keywords in English

DaF, linguistic landscapes, didactisation of authentic texts, perception of public texts

Tags

International impact
Changed: 3/1/2022 09:42, Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.

Abstract

In the original language

Authentische Texte finden im DaF-Unterricht auf höheren Sprachniveaus schon seit Langem Anwendung. Sie eignen sich aber auch für niedrigere Sprachniveaus, wie im vorliegenden Beitrag und beigelegten Arbeitsblatt anschaulich gezeigt wird. Dabei sind mehrere Prinzipien zu befolgen, die sich aus der spezifischen paradoxalen Situation ergeben, in der intentionale Texte zu einem anderen Zweck, als für welches sie bestimmt wurden, verwendet werden. Im vorliegenden Beitrag wird auf die Spezifika und Prinzipien der Arbeit mit öffentlichen Texten, hingewiesen und zu dem genannten Zweck ein geeigneter methodischer Vorgang entworfen.

In Czech

Autentické texty se dlouhodobě používají v hodinách němčiny jako cizího jazyka na vyšších jazykových úrovních. Jsou však vhodné i pro nižší jazykové úrovně, jak názorně ukazuje tento článek a přiložený pracovní list. Je třeba dodržovat několik zásad, které vyplývají ze specifické paradoxní situace, kdy jsou intencionální texty používány k jinému účelu, než ke kterému byly určeny. V tomto článku je poukázáno na specifika a principy práce s veřejnými texty a navržen vhodný metodický postup pro uvedený účel.

In English

Authentic texts have long been used in GFL lessons at higher language levels. However, they are also suitable for lower language levels, as is clearly shown in this article and the attached worksheet. There are several principles to be followed that arise from the specific paradoxical situation in which intentional texts are used for a purpose other than that for which they were intended. In this article, the specifics and principles of working with public texts are pointed out and a suitable methodological process is designed for the stated purpose.