2021
Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb: srovnávání jejich melodramatického stylu
CHARYPAR, JanZákladní údaje
Originální název
Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb: srovnávání jejich melodramatického stylu
Název anglicky
A Chapter from the Reception History of Fibich’s Hippodamia and Suk’s Incidental Music: a Comparison of Their Styles in Melodrama
Autoři
CHARYPAR, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, 2787-9186
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Josef Suk; Zdeněk Fibich; Julius Zeyer; Jaroslav Vrchlický; Radúz a Mahulena; Pod jabloní; Hippodamie; scénický melodram; scénická hudba
Klíčová slova anglicky
Josef Suk; Zdeněk Fibich; Julius Zeyer; Jaroslav Vrchlický; Radúz and Mahulena; Under the Apple Tree; Hippodamia; stage melodrama; incidental music
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 5. 2024 11:58, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
V originále
Po premiérách her Julia Zeyera se scénickou hudbou Josefa Suka (Radúz a Mahulena a Pod jabloní) někteří čeští kritici konfrontovali Sukův způsob užití melodramu v činohře s Fibichovou Hippodamií. Toto srovnávání plynulo z rozdílných názorů na melodram obecně. Podle některých kritiků Fibichův záměr doprovodit hudbou celé drama způsobil, že je v mnoha pasážích zbytečná a rušivá, zatímco Suk přesně vycítil, které pasáže textu hudební doprovod potřebují a které nikoli. Fibichovi příznivci naopak tvrdili, že Sukova melodramatická hudba je jen náladové pozadí bez dostatečné dramatické a psychologické charakteristiky textu. Tato studie je pokusem o objektivní srovnání, které může pomoci odpovědět na otázku, do jaké míry jsou takové spory oprávněné. Především by však měla charakterizovat přínos obou skladatelů k žánru melodramu.
Anglicky
After the premières of Julius Zeyer’s plays with Josef Suk’s incidental music (Radúz and Mahulena and Under the Apple Tree), some Czech critics contrasted Suk’s manner of using melodrama in a stage work to that in Fibich’s Hippodamia. This comparison resulted from different opinions about melodrama in general. According to some critics, Fibich’s intention to accompany a whole drama with music resulted in the music being superfluous and disruptive in many passages, whereas Suk sensed precisely which passages of the text needed musical accompaniment and which did not. On the contrary, Fibich’s supporters stated that Suk’s melodramatic music was merely background, evoking a mood, without sufficient dramatic and psychological characterization of the text. This study is an attempt at an objective comparison that can help answer the question of the extent to which such disputes are justified. Above all, however, it is intended to characterise the contribution of both composers to the genre of melodrama.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MU |
|