J 2021

Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb: srovnávání jejich melodramatického stylu

CHARYPAR, Jan

Základní údaje

Originální název

Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb: srovnávání jejich melodramatického stylu

Název anglicky

A Chapter from the Reception History of Fibich’s Hippodamia and Suk’s Incidental Music: a Comparison of Their Styles in Melodrama

Autoři

CHARYPAR, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Musicologica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, 2787-9186

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Josef Suk; Zdeněk Fibich; Julius Zeyer; Jaroslav Vrchlický; Radúz a Mahulena; Pod jabloní; Hippodamie; scénický melodram; scénická hudba

Klíčová slova anglicky

Josef Suk; Zdeněk Fibich; Julius Zeyer; Jaroslav Vrchlický; Radúz and Mahulena; Under the Apple Tree; Hippodamia; stage melodrama; incidental music

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 5. 2024 11:58, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Po premiérách her Julia Zeyera se scénickou hudbou Josefa Suka (Radúz a Mahulena a Pod jabloní) někteří čeští kritici konfrontovali Sukův způsob užití melodramu v činohře s Fibichovou Hippodamií. Toto srovnávání plynulo z rozdílných názorů na melodram obecně. Podle některých kritiků Fibichův záměr doprovodit hudbou celé drama způsobil, že je v mnoha pasážích zbytečná a rušivá, zatímco Suk přesně vycítil, které pasáže textu hudební doprovod potřebují a které nikoli. Fibichovi příznivci naopak tvrdili, že Sukova melodramatická hudba je jen náladové pozadí bez dostatečné dramatické a psychologické charakteristiky textu. Tato studie je pokusem o objektivní srovnání, které může pomoci odpovědět na otázku, do jaké míry jsou takové spory oprávněné. Především by však měla charakterizovat přínos obou skladatelů k žánru melodramu.

Anglicky

After the premières of Julius Zeyer’s plays with Josef Suk’s incidental music (Radúz and Mahulena and Under the Apple Tree), some Czech critics contrasted Suk’s manner of using melodrama in a stage work to that in Fibich’s Hippodamia. This comparison resulted from different opinions about melodrama in general. According to some critics, Fibich’s intention to accompany a whole drama with music resulted in the music being superfluous and disruptive in many passages, whereas Suk sensed precisely which passages of the text needed musical accompaniment and which did not. On the contrary, Fibich’s supporters stated that Suk’s melodramatic music was merely background, evoking a mood, without sufficient dramatic and psychological characterization of the text. This study is an attempt at an objective comparison that can help answer the question of the extent to which such disputes are justified. Above all, however, it is intended to characterise the contribution of both composers to the genre of melodrama.

Návaznosti

MUNI/A/1095/2020, interní kód MU
Název: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť