BERÁNEK, Jaroslav. Aditivní problémy teorie čísel ve školské matematice. Elementary Mathematics Education Journal. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2021, roč. 3, č. 1, s. 6-14. ISSN 2694-8133.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aditivní problémy teorie čísel ve školské matematice
Název anglicky Additive problems of number theory in teaching of mathematics
Autoři BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Elementary Mathematics Education Journal, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2021, 2694-8133.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00123497
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel; Goldbachova hypotéza
Klíčová slova anglicky Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers; Goldbach's hypothesis
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 1. 2. 2022 12:28.
Anotace
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na základní škole a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů matematiky na základní škole. V příspěvku jsou obsaženy formulace a naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedeny jsou rovněž zajímavé teoretické problémy, jako např. kombinatorická teorie rozkladů konečných množin, Goldbachova hypotéza a prvočíselná dvojčata. Uvedené problémy mohou být využity při výuce budoucích učitelů matematiky na základní škole jako náměty k rozvíjení zájmu studentů o matematiku, případně k jejich motivaci k dalšímu studiu matematiky.
Anotace anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of school teaching of mathematics in connection with improvement of university education of future school teachers of mathematics. In the article there are included examples and indicated solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers including analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Among others, there are also given some theoretical problems, like combinatorial theory of finite sets partition, Goldbach´s hypothesis and twin primes. Such problems could be used while teaching future elementary school mathematics teachers as a tool for deepening their interest in mathematics and their further motivation.
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 13:20