2022
Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study
TŮMA, František a Tamah SHERMANZákladní údaje
Originální název
Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study
Autoři
TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Tamah SHERMAN (840 Spojené státy, domácí)
Vydání
Linguistics and Education, Elsevier, 2022, 0898-5898
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 1.600
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129016
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000778169800006
Klíčová slova anglicky
Word searches; Recruiting help; Accountability; Classroom interaction; English as a foreign language; Multimodal conversation analysis
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2023 11:01, Mgr. Kateřina Rajsová
Anotace
V originále
This study investigates how students recruit their peers’ assistance in collaborative word searches during speaking tasks in English as a foreign language (EFL) classes. Multimodal Conversation Analysis was used on a dataset of recordings from 18 upper-secondary classes to scrutinize how accountability and sanctionability of (not) responding are treated by the participants when a peer's help was not initially available. The analysis showed that there are several resources employed to adjust the participation framework in favor of co-operation when a peer is engaged in another activity, namely gaze, gesture, metapragmatic search markers, address terms and turning the word search into an explicitly formulated request. The co-participant may continue pursuing an institutionally relevant task (e.g., note-taking) or account for the lack of response by claiming hearing problems. These findings shed light on the multiple ways in which assistance in peer interaction can be recruited in classroom settings.
Návaznosti
GA18-02363S, projekt VaV |
|