J 2022

Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study

TŮMA, František a Tamah SHERMAN

Základní údaje

Originální název

Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Tamah SHERMAN (840 Spojené státy, domácí)

Vydání

Linguistics and Education, Elsevier, 2022, 0898-5898

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.600

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129016

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000778169800006

Klíčová slova anglicky

Word searches; Recruiting help; Accountability; Classroom interaction; English as a foreign language; Multimodal conversation analysis

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2023 11:01, Mgr. Kateřina Rajsová

Anotace

V originále

This study investigates how students recruit their peers’ assistance in collaborative word searches during speaking tasks in English as a foreign language (EFL) classes. Multimodal Conversation Analysis was used on a dataset of recordings from 18 upper-secondary classes to scrutinize how accountability and sanctionability of (not) responding are treated by the participants when a peer's help was not initially available. The analysis showed that there are several resources employed to adjust the participation framework in favor of co-operation when a peer is engaged in another activity, namely gaze, gesture, metapragmatic search markers, address terms and turning the word search into an explicitly formulated request. The co-participant may continue pursuing an institutionally relevant task (e.g., note-taking) or account for the lack of response by claiming hearing problems. These findings shed light on the multiple ways in which assistance in peer interaction can be recruited in classroom settings.

Návaznosti

GA18-02363S, projekt VaV
Název: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole