ČERNÝ, Michal. Cyberspace as a space : analysis of metaphorical statements of university students. Problems of Education in the 21st century. roč. 79, č. 6, s. 838-857. ISSN 1822-7864. doi:10.33225/pec/21.79.838. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cyberspace as a space : analysis of metaphorical statements of university students
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Problems of Education in the 21st century, 2021, 1822-7864.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Litva
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119928
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.838
UT WoS 000732542300002
Klíčová slova anglicky cyberspace; didactic practices; information literacy; metaphors; pragmatismtacit; knowledge; on life
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Změněno: 25. 4. 2022 08:12.
Anotace
Over the last thirty years, technology has created a new space (cyberspace) where people meet each other, seek information, or simply try to navigate through. However, there is no consensus in research on the character of cyberspaces and the extent to which they are real. In the first systematic empirical research of this nature, the study found an answer to this question through a survey of metaphorical accounts of university students in Information Studies, and Librarianship (N=102) collected over three years (2019-2021). Cyberspace is a real space in students' experiences, language, and thought structures. A space that allows movement, orientation, and search to be related with one another. An environment in which cognition, learning, and knowledge are structuring activities. Learning and cognition in this space occur differently than in the physical environment, which poses a challenge for developing specific didactic practices and social programs for students. Students perceive cyberspace as linked to the need to acquire new epistemic tools to help them overcome the crisis of knowledge they experience through this space.
Návaznosti
TL02000040, projekt VaVNázev: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Akronym: TIGUP)
Investor: Technologická agentura ČR, Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 08:17