2022
Včasná diagnostika a evidence-based intervence jako klíčové faktory pro pozitivní vývoj u dětí s poruchou autistického spektra
SCHMIDTOVÁ, Jana, Vendula MALANÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ a Karel PANČOCHAZákladní údaje
Originální název
Včasná diagnostika a evidence-based intervence jako klíčové faktory pro pozitivní vývoj u dětí s poruchou autistického spektra
Název anglicky
Early diagnosis and evidence-based intervention as key factors for positive development in children with autism spectrum disorder
Autoři
SCHMIDTOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí), Vendula MALANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Helena VAĎUROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Česká a slovenská psychiatrie, Česká lékařská společnosti J. E. Purkyně, Galén, 2022, 1212-0383
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00129454
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
autismus; včasný záchyt; včasná intenzivní behaviorální intervence; aplikovaná behaviorální analýza
Klíčová slova anglicky
autism; screening; Early Intensive Behavioral Intervention; applied behavior analysis
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2023 14:39, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
V posledních dvou dekádách se pozornost odborné veřejnosti výrazněji obrátila směrem k poruchám autistického spektra (PAS). V mnoha zemích včetně České republiky byl zaveden včasný záchyt PAS. Také v důsledku povinného screeningu se počet diagnostikovaných dětí s PAS neustále zvyšuje. Ze současných výzkumů vyplývá, že některou z forem autismu trpí 1 až 2 % populace. Pro zlepšení prognózy dítěte s autismem je rozhodující včasné zachycení prvních příznaků, následná diagnostika a neprodlené zahájení efektivní intervence zaměřené na zmírnění jádrových symptomů PAS a rozvoj klíčových dovedností dítěte. Článek představuje průběh včasného záchytu PAS v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, který byl v České republice zaveden v roce 2016, a navazující diagnostický proces prováděný dětským a dorostovým psychiatrem. Reaguje na odborníky a rodiči pociťovaný nedostatek efektivní včasné intervence a seznamuje s behaviorálními přístupy při rozvoji dovedností dítěte s PAS v raném věku. Věnuje se zejména včasné intenzivní behaviorální intervenci, která je založena na principech aplikované behaviorální analýzy a patří mezi doporučené postupy psychiatrické péče vydané Psychiatrickou společností ČLS JEP i dalšími odbornými organizacemi. V současné době se jedná o jednu z mála behaviorálních a psychoterapeutických intervencí u autismu, která se zaměřuje na rozvoj klíčových komunikačních a sociálních dovedností dětí s neurovývojovým postižením a její efektivita je podložena dostatečným množstvím kvalitní vědecké evidence.
Anglicky
In the last two decades, the professional community focused its attention on autism spectrum disorders (ASD). Many countries including the Czech Republic started to administer early screeing of ASD. The prevalence of ASD is steadily increasing. Current research suggests that between 1 % and 2 % of the population suffer from some form of autism. Screening of early symptoms, subsequent diagnostics and prompt initiation of effective intervention aimed at the core symptoms of ASD and developing the child's key skills are critical for improving the prognosis of a child with autism. This article presents the process of ASD screening at general practitioners' offices, which was initiated in the Czech Republic in 2016, and the follow-up diagnostic process performed by a child and adolescent psychiatrist. It responds to the lack of effective early intervention perceived by professionals and parents and introduces approaches for developing critical skills of a child with ASD at an early age. It focuses on Early Intensive Behavioral Intervention, which is based on the principles of applied behavior analysis and is one of the recommended practices of the Czech Psychiatric Society and other renown professional organizations. Currently, it is one of the few behavioral and psychotherapeutic interventions for autism that focuses on the development of key communication and social skills in children with neurodevelopmental disabilities and its effectiveness is supported by a sufficient amount of high-quality scientific evidence.
Návaznosti
TL04000069, projekt VaV |
|