2021
Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem
MIKULOVÁ, IvaZákladní údaje
Originální název
Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem
Název anglicky
Dušan D. Pařízek's revision of national myths
Autoři
MIKULOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00123752
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; národní mýtus
Klíčová slova anglicky
Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; national myth
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 5. 2022 13:16, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
Cílem příspěvku je analyzovat inscenační postupy režiséra Dušana D. Pařízka na příkladu tří vybraných inscenací: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, a Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. V těchto inscenacích se Pařízek snaží rekonceptualizovat stávající interpretační a jevištní tradici těchto národních mýtů v zemích jejich vzniku. Autorka studie nahlíží Pařízkovy interpretační postupy, zaměřuje se na dramaturgické úpravy textů, scénické pojetí a herectví. Reflektuje také kritické zhodnocení režisérovy tvorby. Jedním z cílů studie je nahlédnout Pařízkovu tvorbu jako apelativní a kriticky vymezující se vůči aktuálnímu politickému dění ve střední Evropě.
Anglicky
The aim of this contribution is to analyse Dušan D. Pařízek's directing method using the following three selected productions: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, and Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. In these productions, Pařízek tries to reconceptualise the existing interpretative and stage tradition of the national myths in the countries of their origin (Switzerland, Austria, and Germany). The author of the article examines Pařízek's interpretative approach, focuses on the dramaturgical adaptation of the texts, scenic concepts, and acting. She furthermore reflects the critical response to the director's work. One of the aims of the article is to view Pařízek's work as appellative and critical towards the current political happenings in Central Europe.
Návaznosti
MUNI/A/1533/2020, interní kód MU |
|