J 2021

Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem

MIKULOVÁ, Iva

Základní údaje

Originální název

Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem

Název anglicky

Dušan D. Pařízek's revision of national myths

Autoři

MIKULOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00123752

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; národní mýtus

Klíčová slova anglicky

Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; national myth

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 5. 2022 13:16, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je analyzovat inscenační postupy režiséra Dušana D. Pařízka na příkladu tří vybraných inscenací: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, a Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. V těchto inscenacích se Pařízek snaží rekonceptualizovat stávající interpretační a jevištní tradici těchto národních mýtů v zemích jejich vzniku. Autorka studie nahlíží Pařízkovy interpretační postupy, zaměřuje se na dramaturgické úpravy textů, scénické pojetí a herectví. Reflektuje také kritické zhodnocení režisérovy tvorby. Jedním z cílů studie je nahlédnout Pařízkovu tvorbu jako apelativní a kriticky vymezující se vůči aktuálnímu politickému dění ve střední Evropě.

Anglicky

The aim of this contribution is to analyse Dušan D. Pařízek's directing method using the following three selected productions: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, and Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. In these productions, Pařízek tries to reconceptualise the existing interpretative and stage tradition of the national myths in the countries of their origin (Switzerland, Austria, and Germany). The author of the article examines Pařízek's interpretative approach, focuses on the dramaturgical adaptation of the texts, scenic concepts, and acting. She furthermore reflects the critical response to the director's work. One of the aims of the article is to view Pařízek's work as appellative and critical towards the current political happenings in Central Europe.

Návaznosti

MUNI/A/1533/2020, interní kód MU
Název: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II. (Akronym: DIVADLO)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II.