2021
Restored and De-restored : Killing Off Garrick in John Philip Kemble's King Lear
KRAJNÍK, FilipZákladní údaje
Originální název
Restored and De-restored : Killing Off Garrick in John Philip Kemble's King Lear
Autoři
KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00119576
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Adaptation of Shakespeare; David Garrick; Eighteenth century English theatre; George Colman; John Philip Kemble; King Lear; Nahum Tate; Restoration theatre; William Shakespeare
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2022 09:57, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
Anotace
V originále
Nahum Tate's Restoration version of King Lear (1680 or 1681) managed to replace Shakespeare's original on English stages for more than a century and a half. While the efforts of David Garick and George Colman to reinstate Shakespeare's plot and language in English theatres in the latter half of the eighteenth century have been acknowledged, little has been said in this respect about the late eighteenth-century actor and theatre manager John Philip Kemble and his version of the play that premiered in 1792. The present article will try to propose the possible motivation of Kemble's step to discard Garrick's popular alteration and will also argue that the decision to erase Garrick's restorations and recur essentially to Tate's outmoded version of the play at the end of the eighteenth century was probably one of the factors that helped to restore Shakespeare's original in English theatres when King Lear was revived in the 1820s after a decade-long hiatus.
Návaznosti
GA19-07494S, projekt VaV |
|