2021
Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě
BUREŠOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě
Název česky
Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě
Název anglicky
Personal, Strange and Autobiographical in Art Creation
Autoři
BUREŠOVÁ, Lenka
Vydání
Dokořán/Masarykova univerzit. Brno, Participace v umění a ve výchově, od s. 97-121, 25 s. 2021
Další údaje
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-9969-2
Klíčová slova česky
Autobiografie, identita, výtvarná pedagogika, sebepojetí, prožitek, veřejný online prostor, rodina, spiritualita, participace
Klíčová slova anglicky
Klíčová slova anglicky: Autobiography, identity, art pedagogy, self-concept, experience, public online space, family, spirituality, participation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2022 11:39, Dana Nesnídalová
V originále
Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální.
Česky
Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální.
Anglicky
The theoretical basis of this text is focused on the interdisciplinary reflection of autobiography in art. The author's intention is to reflect to some extent and expand the theoretical area of this topic with practical artistic tasks and experiments. The implementation of the art projects described in the chapter took place in the environment of an art course for children of elementary school age and also in the conditions of art education at school, where the target group were mainly girls aged 15–18. The subject area of the autobiography is viewed with an emphasis on personal experience, sensory and spiritual experience, on creative forms of self-expression and the search for one's own boundary of identity. Part of the text „the theme of the strange“ addresses changes in the perception of human identity under the influence of new media. The author questions the extent to which artistic expression is the result of participation between the student and either the virtual world or an art teacher. The conclusion of the chapter summarizes the main topic that permeates the entire book - it is the topic of the relationship between the currently existing forms of participation realized in physical worlds and participation realized through virtual worlds.
Návaznosti
MUNI/A/1593/2020, interní kód MU |
|