2021
Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel
BERÁNEK, JaroslavZákladní údaje
Originální název
Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel
Název anglicky
Motivation in Teaching of Mathematics – Two Topics in Number Theory
Autoři
BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference 2021, od s. 23-29, 7 s. 2021
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00123921
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-9998-2
Klíčová slova česky
Reálná čísla; řetězové zlomky; pythagorejské trojice.
Klíčová slova anglicky
Real numbers; continued fraction; Pythagorean triples.
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2022 13:31, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních a středních školách. V příspěvku je popsána možnost aproximace racionálních a iracionálních čísel pomocí řetězových zlomků. Na základě této aproximace jsou odvozena přibližná vyjádření hodnot goniometrických funkcí některých úhlů pomocí zlomků, následně je pak tohoto vyjádření využito k zavedení tzv. quasipythagorejských trojic. Je tedy možné sestrojit trojúhelník, který není pravoúhlý, ale od pravoúhlého trojúhelníka se téměř neliší.
Anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of primary and secondary school mathematics teaching. The article describes the possibility of rational and irrational numbers approximation with the help of continued fractions. Based on this approximation, there are derived approximate values of goniometric functions of some angles with the aid of fractions and consequently such formulation is used for the introduction of quasi-Pythagorean triples. Thus it is possible to construct a triangle which is not a rectangular one, but does not nearly differ from a rectangular one.