2021
Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ
ČEŘOVSKÁ, MartinaZákladní údaje
Originální název
Výslovnost ve výuce německého jazyka na ZŠ
Název česky
Pronunciation in Learning German at Secondary Schools
Autoři
ČEŘOVSKÁ, Martina
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, 141 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 9, 2021
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-9903-6
Klíčová slova česky
výslovnost, chyba, transfer, výuka němčiny jako druhého cizího jazyka, empirický výzkum
Klíčová slova anglicky
pronunciation, error, transfer, teaching of German as a second foreign language, empirical research
Štítky
Změněno: 28. 1. 2022 09:35, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
V publikaci je prezentován empirický výzkum výslovnostních chyb českých žáků učících se němčině jako druhému cizímu jazyku na základní škole. Jeho cílem bylo ověřit, v jaké míře mají žáci obtíže s výslovnostními jevy v němčině, ve kterých čeští rodilí mluvčí obvykle chybují. Dále bylo zjišťováno, jakým způsobem se v chybách projevuje transfer z dříve osvojených jazyků žáka, tj. mateřského jazyka (češtiny) a prvního cizího jazyka (angličtiny). V rámci teoretických východisek je pozornost věnována různým pojetím výslovnosti z hlediska cílů výuky cizích jazyků, definicím jazykových chyb, jejich příčinám, dále pak vývoji výslovnostní normy spisovné němčiny a metodickým přístupům při zkoumání chyb.
Anglicky
This publication presents an empirical research of pronunciation mistakes of Czech students learning German as a second foreign language at elementary school. The aim of the research was to verify the extent of the students’ pronunciation difficulties with German pronunciation phenomena error-prone for Czech native speakers. The research determined in what way these errors manifest themselves in the transfer from the students’ previously acquired languages, i.e. their mother tongue (Czech) and the first foreign language learnt (English). Within the theoretical foundation, the focus is put on different concepts of pronunciation in terms of foreign language teaching objectives, definitions of language errors and their causes, the development of the German pronunciation standard and methodological approaches to error analysis.