C 2020

Elementární rozvaha o grafické hudbě

PANTŮČEK, Viktor

Základní údaje

Originální název

Elementární rozvaha o grafické hudbě

Název česky

Elementární rozvaha o grafické hudbě

Název anglicky

Some Preliminary Reflections upon Graphic Notation

Autoři

PANTŮČEK, Viktor (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], od s. 89-100, 12 s. 2020

Nakladatel

ArtMap

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00124041

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-907873-4-6

Klíčová slova anglicky

music; sounds; graphic scores; czech music

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2022 00:37, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Marcel Duchamp pořídil pisoár, podepsal jej jménem jeho výrobce a obeslal jím výstavu, definitivně se rozloučil se světem umění, jaké bylo do té doby. Hudba neměla svého Duchampa a její vymaňování z tradice bylo přes deklarovanou avantgardnost spíše kosmetické. Pořád to byla kompozice, organizace zvukového materiálu dle konkrétního řádu či plánu, která byla zapsána coby partitura a předložena interpretům k realizaci. Odolávala dadaistickému nonsensu, snovému nadrealismu, konceptu i náhodě. Posluchačům pořád zněla hudba, ať už byla utvářena jakkoliv. Rovněž intermediální přesahy se odehrávaly v partituře, která měla zůstat posluchačům skryta.

Anglicky

When Marcel Duchamp got hold of a urinal, signed it on behalf of its manufacturer and sent it to an exhibition, he bade a definitive farewell to the world of art as it had been up until then. Music never had its Duchamp, and for all of its claims to being avant-garde, its self-extrication from tradition was more cosmetic. In essence it remained a matter of composition, the organisation of sonic material ac- cording to a specific order or plan that was written down as a score and then presented to performers for actualisation. Music resisted Dadaist nonsense, dreamy surrealism, concept and chance. For listeners it remained music, however it had been generated. Any intermedial elements were present in the score, which remained concealed from listeners.

Návaznosti

MUNI/A/1095/2020, interní kód MU
Název: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť