2020
Elementární rozvaha o grafické hudbě
PANTŮČEK, ViktorZákladní údaje
Originální název
Elementární rozvaha o grafické hudbě
Název česky
Elementární rozvaha o grafické hudbě
Název anglicky
Some Preliminary Reflections upon Graphic Notation
Autoři
PANTŮČEK, Viktor (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], od s. 89-100, 12 s. 2020
Nakladatel
ArtMap
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00124041
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-907873-4-6
Klíčová slova anglicky
music; sounds; graphic scores; czech music
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2022 00:37, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Marcel Duchamp pořídil pisoár, podepsal jej jménem jeho výrobce a obeslal jím výstavu, definitivně se rozloučil se světem umění, jaké bylo do té doby. Hudba neměla svého Duchampa a její vymaňování z tradice bylo přes deklarovanou avantgardnost spíše kosmetické. Pořád to byla kompozice, organizace zvukového materiálu dle konkrétního řádu či plánu, která byla zapsána coby partitura a předložena interpretům k realizaci. Odolávala dadaistickému nonsensu, snovému nadrealismu, konceptu i náhodě. Posluchačům pořád zněla hudba, ať už byla utvářena jakkoliv. Rovněž intermediální přesahy se odehrávaly v partituře, která měla zůstat posluchačům skryta.
Anglicky
When Marcel Duchamp got hold of a urinal, signed it on behalf of its manufacturer and sent it to an exhibition, he bade a definitive farewell to the world of art as it had been up until then. Music never had its Duchamp, and for all of its claims to being avant-garde, its self-extrication from tradition was more cosmetic. In essence it remained a matter of composition, the organisation of sonic material ac- cording to a specific order or plan that was written down as a score and then presented to performers for actualisation. Music resisted Dadaist nonsense, dreamy surrealism, concept and chance. For listeners it remained music, however it had been generated. Any intermedial elements were present in the score, which remained concealed from listeners.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MU |
|