CHOVANEC, Jan. Media discourses of public participation. In Cap, Piotr. Handbook of Political Discourse. 1. vyd. Cheltenham: Edward Elgar, 2023, s. 301-316. Elgar Handbooks in Political Science. ISBN 978-1-80037-356-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Media discourses of public participation
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Cheltenham, Handbook of Political Discourse, od s. 301-316, 16 s. Elgar Handbooks in Political Science, 2023.
Nakladatel Edward Elgar
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Link na knihu
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00129946
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-80037-356-3
Klíčová slova česky média; analýza diskurzu; politický diskurz; sociální média; participace; tsunami efekt
Klíčová slova anglicky media; discourse analysis; political discourse; social media; participation; tsunami effect
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 5. 4. 2024 11:10.
Anotace
The chapter discusses the notion of 'public participation' in relation to media discourses. While it argues for an integrated interdisciplinary approach to the analysis of participation in media contexts, it draws on sociopragmatic theory to identify several modalities of public participation in traditional, broadcase as well as online media. It also identifies several problematic aspects of public participation and their effects on media discourses: content customization; user-generated content; remediation and ripple and tsunami effects; merging of private and public spheres; accidental participation; dispreferred participation; and humorous participation. It notes that the shift to digital communication has resulted in multi-platform engagement and participation across various platforms, which construct different participatory roles and possibilities for users. We see the intertwiting of news media and social media, leading to context collapse and sometimes problematic - or even socially pathological - forms of online participation. The chapter concludes that users' engagement with the media is inherently political; not just because of its frequently critical nature, with users demanding accountability of public figures and questioning public policies and actions, but also because of their often ambivalent relationship to the mainstream media, reflecting the frequent distrust in the existing power structures.
Návaznosti
MUNI/A/1479/2021, interní kód MUNázev: Paradigms, strategies and developments - English linguistics and translation II
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - English linguistics and translation II
VytisknoutZobrazeno: 25. 5. 2024 20:12