2021
Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež
NOVÁKOVÁ, EsterZákladní údaje
Originální název
Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež
Název česky
Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež
Název anglicky
The Child on the Canvas of the Past: Three Notes on Protectorate Historical Prose for Children and Youth
Autoři
NOVÁKOVÁ, Ester (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1213-2144
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00124123
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Literatura pro děti a mládež; historická próza; období protektorátu; dítě a dětství; historie; aktualizace; analýza
Klíčová slova anglicky
Literature for children and youthu; historical prose; period of the Protectorate; child and childhood; history; updates; analysis
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2022 13:03, Mgr. Ester Nováková, Ph.D.
V originále
Studie, která je součástí dlouhodobého výzkumu, se zaměřuje na historickou beletrii pro děti a mládež, která vznikla v období protektorátu. Vychází z analýzy devíti reprezentativních publikací daného žánru (autorů Jaroslava Janoucha, Leontiny Mašínové, Vladimíra Drnáka, Marie Holkové, Eduarda Štorcha, Josefa Prchala, Vladimíra Donáta a Václava Fryčka) a soustřeďuje se na tři stěžejní otázky: jak je v uvedených textech zobrazeno dítě a dětství, jak je v nich pojímána historie a do jaké míry se projevují dobové aktualizace.
Anglicky
The study, which is part of long - term research, focuses on historical fiction for children and young people, which originated during the Protectorate. It is based on an analysis of nine representative publications of the genre (by authors Jaroslav Janouch, Leontina Mašínová, Vladimír Drnák, Marie Holková, Eduard Štorch, Josef Prchal, Vladimír Donát and Václav Fryček) and focuses on three key questions: how the child and childhood are depicted in the mentioned texts, how history is conceived in them and to what extent periodic updates are reflected.