J 2021

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

NOVÁKOVÁ, Ester

Základní údaje

Originální název

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

Název česky

Dítě na plátně minulosti: Tři poznámky k protektorátní historické próze pro mládež

Název anglicky

The Child on the Canvas of the Past: Three Notes on Protectorate Historical Prose for Children and Youth

Autoři

NOVÁKOVÁ, Ester (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1213-2144

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00124123

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Literatura pro děti a mládež; historická próza; období protektorátu; dítě a dětství; historie; aktualizace; analýza

Klíčová slova anglicky

Literature for children and youthu; historical prose; period of the Protectorate; child and childhood; history; updates; analysis

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2022 13:03, Mgr. Ester Nováková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie, která je součástí dlouhodobého výzkumu, se zaměřuje na historickou beletrii pro děti a mládež, která vznikla v období protektorátu. Vychází z analýzy devíti reprezentativních publikací daného žánru (autorů Jaroslava Janoucha, Leontiny Mašínové, Vladimíra Drnáka, Marie Holkové, Eduarda Štorcha, Josefa Prchala, Vladimíra Donáta a Václava Fryčka) a soustřeďuje se na tři stěžejní otázky: jak je v uvedených textech zobrazeno dítě a dětství, jak je v nich pojímána historie a do jaké míry se projevují dobové aktualizace.

Anglicky

The study, which is part of long - term research, focuses on historical fiction for children and young people, which originated during the Protectorate. It is based on an analysis of nine representative publications of the genre (by authors Jaroslav Janouch, Leontina Mašínová, Vladimír Drnák, Marie Holková, Eduard Štorch, Josef Prchal, Vladimír Donát and Václav Fryček) and focuses on three key questions: how the child and childhood are depicted in the mentioned texts, how history is conceived in them and to what extent periodic updates are reflected.