ŠTĚRBA, Radim. Občanské vzdělávání v ČR ve světle Strategie vzdělávací politiky 2030+. In VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Občanské vzdělávání v ČR ve světle Strategie vzdělávací politiky 2030+
Název česky Občanské vzdělávání v ČR ve světle Strategie vzdělávací politiky 2030+
Název anglicky Civic education in the Czech Republic in the light of the Education Policy Strategy 2030+
Autoři ŠTĚRBA, Radim.
Vydání VZDĚLÁNÍ PRO BUDOUCNOST, 2021.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky občanské vzdělávání, kompetenční přístup, odpovědné občanství, revize
Klíčová slova anglicky civic education, competence approach, responsible citizenship, curriculum revision
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 11. 3. 2022 16:34.
Anotace
Příspěvek přibližuje postavení občanského vzdělávání v rámci aktuálního vládního dokumentu pro vzdělávání Strategii vzdělávací politiky 2030+, který koncipuje rozvoj českého školství v příštích deseti letech. V této souvislosti upozorňuje na některé z jeho problematických bodů zahrnující tendenci k nadměrným obsahovým redukcím spojenou s upozaďováním znalostí. Tyto obsahové redukce mohou ohrozit žádoucí rozvoj klíčových dovedností, například požadovaného kritického myšlení, které mají vést k utváření odpovědného občana podílejícího se na životě v demokratické společnosti. Jako možnou cestu, zohledňující zmíněná rizika, nabízí model kompetencí pro odpovědné občanství, který vychází z rakouského oborově kompetenčního modelu. Tento model, jehož východiskem jsou příslušné oborové znalosti, by mohl vhodně doplnit dosavadní systém založený na rozvoji klíčových kompetencí.
Anotace česky
Příspěvek přibližuje postavení občanského vzdělávání v rámci aktuálního vládního dokumentu pro vzdělávání Strategii vzdělávací politiky 2030+, který koncipuje rozvoj českého školství v příštích deseti letech. V této souvislosti upozorňuje na některé z jeho problematických bodů zahrnující tendenci k nadměrným obsahovým redukcím spojenou s upozaďováním znalostí. Tyto obsahové redukce mohou ohrozit žádoucí rozvoj klíčových dovedností, například požadovaného kritického myšlení, které mají vést k utváření odpovědného občana podílejícího se na životě v demokratické společnosti. Jako možnou cestu, zohledňující zmíněná rizika, nabízí model kompetencí pro odpovědné občanství, který vychází z rakouského oborově kompetenčního modelu. Tento model, jehož východiskem jsou příslušné oborové znalosti, by mohl vhodně doplnit dosavadní systém založený na rozvoji klíčových kompetencí.
Anotace anglicky
The paper describes the position of civic education in the current government document for education Strategy of Education Policy 2030+, which outlines the development of Czech education in the next ten years. In this context, it draws attention to some of its problematic points, including the tendency towards excessive content reductions associated with knowledge lag. These content reductions can jeopardize the desirable development of key skills, such as the required critical thinking, to lead to the formation of a responsible citizen involved in life in a democratic society. As a possible way, taking into account the mentioned risks, it offers a competency model for responsible citizenship, which is based on the Austrian field competence model. This model, which is based on relevant field knowledge, could suitably complement the existing system based on the development of key competencies.
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 09:06