ŠTĚPÁNEK, Kamil. The Revived Statehood (1918–21) in the Reflection of the Czech (Slovak) and Polish Post Stamps and the Didactic Applications. CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 13, č. 1, s. 44-54. ISSN 1803-6546. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2021-004.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Revived Statehood (1918–21) in the Reflection of the Czech (Slovak) and Polish Post Stamps and the Didactic Applications
Název česky Obrozená státnost (1918-21) v reflexi česko(slovenských) a polských poštovních známek a didaktické aplikacii
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-6546.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00125505
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2021-004
UT WoS 000808552600004
Klíčová slova anglicky teaching history; didactics of history; post stamps; Media Education; restoration of statehood; territory; army; Czechoslovakia; Poland;
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 1. 3. 2023 12:06.
Anotace
The text analyses the historical, didactic and methodological aspects of the use of post stamps in the educational process. It focuses on the reflection of the renewed Czechoslovak and Polish statehood after the end of the First World War through the period and jubilee post stamps. Like posters, post stamps are a historical source reflecting mainly modern (national) history and, for example, the changes in the statehood. On the basis of an appropriate selection, the mechanisms of legitimization of the state power or propaganda can be concisely and effectively explained in history lessons. The described procedure creates an effective alternative educational medium that strengthens the interdisciplinary cooperation of school history - media education.
Anotace česky
Text analyzuje historické, didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Zaměřuje se na reflexi obnovené československé a polské státnosti po skončení 1. světové války prostřednictvím dobových a jubilejních poštovních známek. Poštovní známky jsou podobně jako plakáty historickým pramenem reflektujícím zejména moderní (národní) dějiny a například tedy i proměny státnosti. Na základě vhodného výběru lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat zejména mechanismy legitimizace státní moci nebo propagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium posilující především mezipředmětovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 02:17