FASORA, Lukáš, Anna PEČINKOVÁ a Zdeňka STOKLÁSKOVÁ. Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939. první. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2022, 320 s. mimo edice. ISBN 978-80-7325-540-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Název česky Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Název anglicky Academic ivory tower: state funding and university autonomy 1849-1939
Autoři FASORA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí), Anna PEČINKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Zdeňka STOKLÁSKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání první. Brno, 320 s. mimo edice, 2022.
Nakladatel Centrum pro studium demokracie a kultury
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60100 6.1 History and Archaeology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00119734
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7325-540-4
Klíčová slova česky akademická autonomie; státní financování; 1849–1939
Klíčová slova anglicky academic autonomy; state funding; 1849-1939
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D., učo 6736. Změněno: 8. 4. 2022 11:53.
Anotace
Kniha si klade otázku po vzájemném vztahu akademických samosprávných privilegií a společenské zodpovědnosti vysokých škol. Přináší tím historické argumenty a zkušenosti do aktuálně probíhající debaty o stavu a perspektivách vysokého školství. Autoři zkoumají cestu, kterou prošlo tuzemské vysoké školství od modernizace univerzit v habsburské říši (1849) až po uzavření českých vysokých škol nacisty (1939). Tedy epochu, v níž vysoké školy dosáhly výjimečného postavení ve společnosti, garancí státního financování a velkoryse koncipované samosprávy, vše ovšem s očekáváním, že splní roli vizitky národní vyspělosti a expertního střediska inovací.
Anotace anglicky
The book asks the question of the interrelationship between academic self-governing privileges and the social responsibility of universities. In doing so, it brings historical arguments and experience to the current debate about the state and prospects of higher education. The authors examine the journey that domestic higher education has taken from the modernization of universities in the Habsburg Empire (1849) to the closure of Czech universities by the Nazis (1939). An era in which universities achieved an exceptional position in society, with the guarantee of state funding and generous self-government, all with the expectation that they would fulfil the role of a showcase of national maturity and an expert centre of innovation.
Návaznosti
GA19-01035S, projekt VaVNázev: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Akronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Grantová agentura ČR, Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 20:29