Detailed Information on Publication Record
2022
Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů
MALACHTA, RadovanBasic information
Original name
Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů
Name (in English)
Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws
Authors
MALACHTA, Radovan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Časopis pro právní vědu a praxi, Masarykova univerzita, 2022, 1210-9126
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/22:00125629
Organization unit
Faculty of Law
Keywords (in Czech)
Kolize letadel; kolize provozů; hraniční určovatelé; nařízení Řím II; mezinárodní právo soukromé.
Keywords in English
Aircraft Collisions; Collisions of Operations; Connecting Factors; Rome II Regulation; Private International Law.
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 23/2/2023 10:21, Mgr. Petra Georgala
V originále
Článek s názvem Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů se zabývá srážkou letadel a srážkou letadla s jiným provozem pohledem mezinárodního práva soukromého. Hlavním cílem článku je analýza vhodnosti hraničních určovatelů v právních předpisech, které se použijí pro určení rozhodného práva. Nejprve je uvedena problematika kolize letadel a provozů a stručně je nastíněn vývoj právní regulace prostřednictvím mezinárodních úmluv. Následně se článek věnuje kolizní úpravě střetu letadel v unijním právu – zde jsou analyzovány hraniční určovatele, které využívá nařízení Řím II a komentářová literatura k tomuto nařízení. Další část je věnována kolizní úpravě střetu letadla s automobilem. Na závěr je podán přehled právní úpravy regulující další odpovědnostní vztahy, které mohou nastat v důsledku kolize letadel (odpovědnost vůči třetím osobám na zemi a vůči osobám na palubě).
In English
The article Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws deals with aircraft collisions and collisions between aircraft and other operations from the view of private international law. The main aim of the article is to analyse the suitability of the connecting factors which are regularly used to determine the applicable law. At first, the issue of aircraft collision is introduced and the development of legal regulation through international conventions is briefly outlined. The article then focuses on the conflict of laws of aircraft collisions in EU law – the connecting factors used by the Rome II Regulation and the commentary literature on this Regulation are analysed. The next part deals with the conflict of laws of the collision between an aircraft and a car. Lastly, an overview of the legislation regulating other liability relationships that may arise as a result of aircraft collisions (liability towards third parties on the ground and towards persons on board) is presented.